Té la paraula

Marta Torrens: “Del projecte de la Facultat de Medicina em quedo amb la voluntat d’innovació i de mirada al futur”

13.01.2021

Marta Torrens és la professora coordinadora de l’assignatura Conducta Humana a la Facultat de Medicina, que s’ha impartit per primera vegada aquest any coincidint amb el desplegament del quart curs del grau en Medicina. Torrens és directora d'Addiccions de l'Institut Neuropsiquiàtric de l'Hospital del Marinvestigadora a l’IMIM (Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques) i membre del comitè científic de la European Monitoring Centre for Drugs and Drugs Addiction.

Què la va portar a incorporar-se a l’equip de la Facultat de Medicina com a professora?

El que més vaig valorar és la novetat del projecte. Després de prop de quaranta anys d’experiència professional i vint com a professora universitària, em va atraure el repte d’organitzar l’assignatura de Conducta Humana en una facultat de medicina nova i poder aportar coneixement i innovació per a la formació dels futurs metges.

Què destacaria d’aquest projecte de la Facultat de Medicina i del pla docent del grau que s’hi imparteix?

Del nou projecte de la Facultat de Medicina en destacaria la voluntat d’innovació i de mirada al futur, i l’enfocament de la formació dels futurs metges en un coneixement integral de la medicina. També en destacaria el contínuum entre medicina hospitalària i comunitària, la integració de la transversalitat dels coneixements per tal de facilitar una visió més global i menys estanca de les malalties, i la incorporació de les noves tecnologies i de les noves perspectives de la visió persona-pacient i entorn.

Vostè és la coordinadora de l’assignatura Conducta Humana, de quart curs, la primera que s’ha impartit aquest any i que ja ha acabat. Com l’ha plantejat i quins són els elements clau d’aquesta matèria?

La clau de l’assignatura, per a mi, és que aborda les bases de la conducta humana des de la normalitat fins a la patologia, tenint en compte des dels aspectes més intrínsecs de la persona com a ens individual, fins als més relacionats amb els factors ambientals i socials. Al llarg de l’assignatura s’han desenvolupat els conceptes que han de permetre als nostres futurs metges identificar i entendre la complexitat de la conducta humana i, en concret, de les diferents malalties mentals evitant l’estigma i facilitant la seva detecció i maneig adequat com més aviat millor.

I ara que ja l’hem acabat puc dir que repte ha estat encara més gran del que m’esperava. La situació complexa d’emergència sanitària que vivim ens ha fet pensar en el futur des de moltes perspectives: la necessitat de l’ús de noves tecnologies i de nous abordatges tant diagnòstics com terapèutics, de l’aplicació de la perspectiva de gènere en la salut mental, de la necessitat d’una atenció cada cop mes multidisciplinària i centrada en el pacient, a qui hem d’escoltar cada cop més...

Com ha viscut la realitat d’impartir classes fent docència híbrida i en el context actual?

L'assignatura s'ha desenvolupat usant metodologies docents innovadores com l'aprenentatge a través de casos clínics amb grups reduïts d'estudiants, els tallers de participació activa, simulacions amb actors i les pràctiques clíniques que han donat l'oportunitat de conèixer els diferents dispositius de la xarxa assistencial. Ha estat una oportunitat d’aproximació al futur, amb el desenvolupament de les noves tecnologies que ens han de facilitar l’aproximació al malalt des de la denominada medicina personalitzada, però en vessants que van més enllà de les que inicialment pensàvem.

Quin repte ha hagut de superar?

El més difícil no ha estat la docència virtual. Per a mi el més estrany han estat les activitats presencials amb mascareta. Sobretot al començament, perquè no coneixia els alumnes, i si no els veus la cara la primera vegada que hi interacciones, tot es fa més complicat. Si això continua així, aconsellaria que els alumnes és pengin el nom en algun lloc visible per fer més fàcil la interacció. D’aquest curs em quedo amb el fet que tot ha fluït i que he tingut molt bona acollida i suport per part dels col·legues, professors i professores, i també dels membres del PAS. Voldria fer una menció especial a totes i tots els companys de l’Àrea d’Informàtica, que han ajudat molt perquè el curs seguís endavant.