Té la paraula

Núria Barniol: "L'AGA és el compendi del procés acadèmic, on comença i acaba el pas de l'estudiant per la Universitat"

17.02.2021

La Núria Barniol és enginyera tècnica Agrícola, especialitat en Indústries Agràries i Alimentàries  (2003), llicenciada en Ciència i Tecnologia dels Aliments (2005), màster en qualitat i seguretat alimentària. Sistema APPCC (2007) i màster of Business Administration (2016). Va entrar a treballar a la UVic com a becària en uns tallers que es feien a la planta pilot del pa amb estudiants de primària i de seguida va començar a fer classes de biologia als cursos de preparació per als majors de 25 anys, que es feien a la Universitat. Ha impartit docència a la Facultat de Ciències i Tecnologia i a la Facultat de Ciències de la Salut, a més de ser la responsable de de la Formació Contínua de la FCT (2012-2015), adjunta a la coordinació del grau de Tecnologia i Gestió Alimentària (2012) i directora del Campus Professional de la UVic-UCC des dels seus inicis. Ara entoma la direcció de l'Àrea de Gestió Acadèmica en substitució de Cristina Font.

Tanques una etapa com a directora del Campus Professional i en comences una altra com a directora de l’AGA. Què ha motivat el canvi?

Doncs realment ve arran de la proposta que em va fer la direcció, a qui agraeixo la confiança, i que jo vaig acceptar. Em venia de gust un canvi i em feia molta il·lusió el repte. Soc de les que habitualment accepten els desafiaments, tal com vaig fer en el seu moment amb el Campus Professional, que va ser un repte personal i professional molt gran. El fet de crear un centre de formació professional dins de la Universitat era certament una “raresa” vuit anys enrere, quan vam començar a treballar-lo. Ara el repte que tinc per davant amb l’Àrea de Gestió Acadèmica de la UVic-UCC és igual de gran en una Universitat que no para de créixer amb noves federacions i nous estudis a l’horitzó...

Què és el que més t’agrada del nou repte professional?

D’inici el repte en sí, el canvi, sortir d’un àmbit que tenia conegut i on em movia amb molta facilitat i anar-me’n a un altre del qual ho desconec pràcticament tot. Bé, tot no, ja que els processos que tenen lloc a l’AGA els conec de la meva etapa a la Facultat i de l’etapa al Campus Professional on vam construir una AGA petita. De fet, els processos en formació professional i en formació universitària, sigui oficial o no oficial, no són tan diferents, canvia el marc legal, les eines i els interlocutors, però conceptualment són els mateixos, no m’és un món desconegut.

Crec que fer canvis a nivell professional és important, t’esperona a aprendre, a fer-te preguntes, a renovar-te. Personalment, sempre em motiven molt. L’AGA és el compendi del procés acadèmic, on s’inicia el pas de l’estudiant a la nostra universitat a través de la matrícula, i on finalitza amb la titulació. Hi passen tots i cadascun dels i les alumnes, independentment de la tipologia d’estudis, el centre o facultat de procedència. I és a l’AGA on guardem la seva empremta en forma d’expedient. Em ve molt de gust formar part d’aquest procés i liderar l’equip que el fa possible.

Amb els dies que fa que ets al càrrec, ja has pogut conèixer com funciona l’Àrea. Què és el que més t’ha sorprès?

Moltes coses! Per mi l’AGA era una àrea força desconeguda, en la meva etapa en la formació professional no hi havia tingut pràcticament contacte i el meu coneixement es remuntava a l’època en què anava a signar les actes presencialment. Ara he vist que tot és molt diferent.

M’ha sorprès molt positivament tot l’equip humà que hi he trobat. Durant aquests primers dies m'han anat explicant la feina que porten a terme i com han anat canviant els processos, com ara la implantació del Sigma. Tot l'equip demostra un gran coneixement de les tasques que du a terme i una gran professionalitat.

La Universitat es troba en transformació constant. Això és un problema o un repte?

Per mi és clarament un repte. Davant dels canvis cal adaptar-se, i per fer-ho cal investigar, aprendre, ser creatius, repensar el què i el com. Tot això no ha de ser mai un problema sinó un estímul, i cal viure’l amb la màxima il·lusió i afrontar-lo en positiu.

Digue’ns quins són els objectius que et proposes com a directora de l’AGA a curt i a llarg termini...

A curt termini he de conèixer més a fons l’Àrea, familiaritzar-me amb els processos, aprendre moltes coses, com per exemple el Sigma, que és tot un món!, però que també és l'eina que ens ha de permetre continuar millorant.

A mig termini tenim un objectiu molt clar, la incorporació del nou centre federat Elisava, que arriba amb un nou grau i una oferta de formació contínua molt gran. Cal organitzar-ho bé i probablement implicarà que haguem de repensar una mica la part de formació contínua i automatitzar processos. Pel que fa als estudis oficials, estan molt ben estructurats i organitzats i funcionen molt i molt bé, i hem d’aconseguir que la formació no oficial també pugui treballar amb processos més automàtitzats, tot i que el Sigma en aquest cas no ens ho posa del tot fàcil.

Per altra banda, cal continuar la transformació digital, ja que a poc a poc el paper ha d'anar desapareixent. De fet, la pandèmia ja ens ha portat a treballar d'una manera més digitalitzada, però cal continuar pensant i treballant per millorar la digitalització tant a nivell de la documentació com dels serveis en línia que oferim als usuaris.