Té la paraula

Sarah Mir: “El Programa de Suport a l’Estudiantat vetlla per aconseguir una universitat més inclusiva, donant suport als estudiants que el necessiten”

24.03.2022

Sarah Mir és graduada en Teràpia Ocupacional per la UVic (2008). Mentre estudiava ja feia de becària al Centre d’Autonomia Personal Sírius Vic, del qual, el 2016, va passar a ser la responsable. Actualment, és coordinadora de la Càtedra de Cures Pal·liatives de la UVic-UCC i responsable de la formació contínua tant del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials com de la Facultat de Medicina, entre altres càrrecs. Des de 2021 és al capdavant del programa d’atenció a l’estudiant de la UVic-UCC,  i representa la universitat a la Comissió Tècnica UNIDISCAT del Departament de Recerca i Universitats.

Què és el Programa de Suport a l'Estudiantat?

El Programa de Suport a l'Estudiantat (PSE) és un programa dirigit a tota la comunitat universitària de la UVic-UCC. La finalitat és aconseguir una Universitat inclusiva que vetlla per l’estudiantat. Per això acompanyem i donem suport als estudiants que en algun moment de la seva trajectòria acadèmica necessiten suport psicològic, recursos i eines que els ajudin a millorar el seu rendiment acadèmic, a més de vetllar per la inclusió de les persones amb diversitat funcional o que tenen necessitats educatives específiques.

Quins serveis ofereix?

El PSE està compost per tres serveis. El Servei d’Atenció a l’Estudiant amb Diversitat Funcional (SAEDF) està dirigit a estudiants que requereixen, al llarg del seu procés formatiu a la UVic-UCC, suport específic derivat de les seves condicions de discapacitat, diversitat funcional o trastorns de l'aprenentatge. En segon lloc, el Servei d’Orientació Psicopedagògica (SOP) està dirigit a estudiants que necessiten ajuda de tipus acadèmic (perquè tenen dificultats en els hàbits d’estudi, manca de concentració, falta de motivació, poca capacitat per gestionar el temps, etc.), o bé tenen dubtes en l’elecció vocacional, dificultats d’aprenentatge o dificultats emocionals, entre d’altres. I finalment, la Unitat de Psicologia Clínica (UPC), que té per objectiu  promoure i prevenir la salut mental, i oferir una atenció psicològica per part de professionals psicòlegs clínics especialitzats en l’atenció psicològica basada en l’evidència científica.

Quines són les consultes més freqüents que rebeu? Per què creus que són aquestes i no unes altres?

Durant el curs acadèmic vigent, hem detectat diverses necessitats en l’estudiantat que ens ha contactat, però diria que les necessitats que tenen més demanda són les relacionades amb els trastorns d’aprenentatge, com per exemple la dislèxia i el TDAH, entre altres. Així i tot, cal destacar l’augment considerable de necessitats psicològiques derivades de l’estrès, l’ansietat i la depressió a causa de la situació que es va generar durant el temps de pandèmia, així com estudiants que contacten per necessitats educatives específiques que deriven de necessitats d’origen psicològic i emocional. Per a molts estudiants pot ser la primera vegada que perceben aquestes necessitats que no saben verbalitzar i per a altres són situacions que ja han viscut en el passat i que la covid-19 els ha fet tornar a viure.

Com valores el funcionament del programa fins ara?

El PSE fa poc temps funciona, però s’ha de dir que es va crear per la gran demanda que existia de suport psicològic de l’estudiantat. També, per facilitar la porta d’entrada dels estudiants i poder detectar diferents necessitats alhora. Ens queda molta feina per fer, i sempre trobem aspectes a millorar i a tenir en compte. L’objectiu és avançar en el suport que oferim als nostres estudiants a través de l’experiència, per tal de fer la prevenció i el suport adequats.