Té la paraula

Toni Sellas: “A INSIGHTS apostem per un periodisme reposat que es desmarqui de l’accelerament digital i de la pressió de la immediatesa informativa”

29.04.2021

Toni Sellas és periodista, doctor en Ciències Humanes, Socials i Jurídiques per la UIC (2009) i expert en podcàsting, ràdio i nous formats sonors, en el marc de l’economia política de les indústries culturals. És professor a la FEC des de l’any 2014 i membre del grup TRACTE. Avui l’entrevistem perquè ha coordinat la posada en marxa de la revista INSIGHTS.

D’on sorgeix la idea de treure la nova revista INSIGHTS?

El projecte és una iniciativa del degà de la FEC, Josep Burgaya. S’inscriu en un dels eixos estratègics del pla d’acció 2020-2021 del deganat: la creació de comunitat. Es pretén consolidar la identitat, mitjançant nous instruments de comunicació, augmentar la vinculació de tots els membres de la comunitat FEC, també alumni, i reforçar el sentit de pertinença. A partir d’aquí, es crea un primer equip de treball per dissenyar el projecte, que anem desenvolupant durant mesos, amb la Cristina Fernández com a redactora en cap, la Sil Barrios com a directora d’art, un consell editorial i una redacció d’una desena de nois i noies, alumnat de Periodisme, de Comunicació Audiovisual i de Publicitat i Relacions Públiques, fins arribar a la posada en marxa d’INSIGHTS.

Quines característiques té la revista que no tinguin altres revistes online

D’entrada, és un projecte formatiu i professional alhora. Té una vessant de formació perquè l’equip de redacció, així com les col·laboracions d’alumnat que s’hi vagin sumant, és molt jove. Aprenenen a través de la praxi real. Però INSIGHTS va més enllà d’una pràctica docent, perquè és un mitjà que surt a l’arena professional i elaborat amb criteris i rutines professionals. A banda d’això, fem una aposta per un determinat plantejament editorial, amb el benentès que és un model que anirem desenvolupant i que requerirà temps de maduració. El nostre horitzó és el d’un periodisme reposat, que vol desmarcar-se de l’accelerament digital i de la pressió de la immediatesa informativa. També volem evolucionar cap a un model de periodisme narratiu i posar el focus en les persones, en les històries humanes. Alhora, un periodisme constructiu, que s’endinsi en la realitat amb una mirada interessada en aquelles iniciatives, projectes, assumptes... que exemplifiquen solucions als problemes socials. Finalment, tot plegat també s’ha de traduir en una determinada agenda de continguts i en una manera de mostrar-los.

A quin públic us adreceu?

INSIGHTS és un projecte transversal, que s’adreça a diversos públics. D’entrada, neix a la FEC amb la idea de generar comunitat amb alumnat, PDI i PAS actual. Però l’objectiu és que tota la comunitat UVic se’l faci seu, perquè és un mitjà de comunicació que s’enriquirà amb la participació. En aquest sentit, per exemple, està previst explicar-ho a les diferents facultats i buscar-hi persones que exerceixin d’enllaç per facilitar col·laboracions. Alhora, també s’adreça a exalumnes, perquè el magazín pot ser un vehicle per recuperar el lligam i cuidar-lo. I més enllà d’aquests públics, ens dirigim també a la societat en general, en la mesura que és un mitjà que pretén ser expressió d’un determinat enfocament periodístic que entén aquesta professió com a vinculada al bé comú. I en aquest sentit, l’expertesa de la gent UVic pot contribuir-hi i cal posar-la en valor.

Què creus que aporta la revista als estudiants de la UVic?

És un mitjà de comunicació on l’alumnat és protagonista, és qui elabora els continguts. Per tant, una via on poden expressar-se i anar construint la seva mirada sobre la realitat i la seva veu a l’hora d’explicar-la. Per això mateix, és una possibilitat per al seu desenvolupament professional i personal. Com he comentat, treballem amb rutines professionals perquè és un projecte que ja forma part del l’oferta mediàtica digital de casa nostra. Amb la seva participació, l’alumnat està elaborant també un currículum que més endavant els pot ser molt profitós, perquè podran mostrar la feina feta i publicada. Alhora, formen part d’una redacció, treballen en equip. A mesura que el mitjà vagi creixent, volem aconseguir la col·laboració d’alumnat d’altres facultats, de manera que acabin elaborant peces a diverses mans, on es puguin sumar les aptituds de persones de l’àmbit de la comunicació amb altres que puguin aportar-hi el coneixement i l’interès del seu camp específic.

Quin paper hi tindran els exestudiants?

Des d’un primer moment hem volgut implicar-hi alumni mitjançant col·laboracions. Les seves aportacions enriqueixen el magazín, perquè són persones que ja tenen una trajectòria i una experiència professional que repercuteix en benefici de la revista. I amb la seva participació ajuden en dos dels objectius del projecte. D’una banda, reprenem el contacte amb aquesta comunitat i podem fer xarxa. I de l’altra, mostrem també persones professionals que han passat per les nostres aules i que han fet camí en el món professional. Tot just hem començat i ja comptem amb el compromís d’exestudiants que un cop al mes ens faran una col·laboració, i continuarem contactant amb d’altres perquè se sumin al projecte.