Institucional

Tomàs Pumarola: “Una pandèmia com la covid-19, en la societat actual, era molt esperable”

08.10.2020

La Facultat de Medicina de la UVic-UCC ha inaugurat aquest migdia el curs 2020-2021 amb un acte institucional en línia. L’obertura del curs, que ha començat a les 13:30h i que s’ha allargat fins les 14:30h, ha començat amb una benvinguda del degà, Ramon Pujol. A continuació el Dr. Tomàs Pumarola, cap de servei de Microbiologia de l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona, ha impartit la conferència “Covid-19: Lliçons apreses”.

Fent un recorregut per les pandèmies més importants de la humanitat, Pumarola ha contextualitzat la covid-19 com a nova malaltia vírica mundial. El ponent ha parlat dels inicis dels primers casos a Wuhan el desembre de 2019, de l’actuació dels governs europeus o americans i dels factors que van portar aquest nou virus a convertir-se en pandèmia mundial.

Pumarola ha fet un èmfasi especial en el fet que la presència de malalties com aquesta ve donada per “la gran circulació de persones a nivell mundial, el turisme, la densitat de població o el canvi climàtic, entre altres” i també ha explicat que “la convivència estreta entre humans i certs animals com ratpenats o aus de corral en llocs tan estandarditzats com mercats d’animals vius, contribueixen a fer que els virus travessin la barrera de contagi entre espècies”.

Per acabar la conferència, el cap de servei de Microbiologia de la Vall d’Hebron ha fet un recompte dels factors que cal tenir presents per controlar una pandèmia, com capacitar la salut pública i l’epidemiologia, tenir accés a dades clíniques o potenciar la indústria del diagnòstic, farmacèutica i de les vacunes. Pumarola ha assegurat que “la covid-19 era molt esperable”. En relació a la gestió dels governs en aquesta crisis sanitària, els ha instat a “actuar d’acord amb la ciència”. També ha parlat sobre l’actuació sanitària i l’ha qualificada de “totalment impecable”. Per acabar ha fet una crida general a seguir les mesures de seguretat “distància, rentat de mans i mascareta fins que puguem accedir a una vacuna eficaç i segura”, i ha dit que “les lliçons apreses del coronavirus s’hauran de veure d’aquí a un temps”.

Premis a l’excel·lència acadèmica i a les pràctiques clíniques

La segona part de l’acte s’ha centrat en el lliurament dels premis a l’excel·lència acadèmica, que reben els dos millors expedients acadèmics de cada curs, i a la pràctica clínica, que han rebut els vuit alumnes de quart amb millor nota en l’assignatura "Pràctiques en centres assistencials i hospitalaris", duta a terme el curs passat quan feien tercer. Oscar Antiñolo i Eva Ramírez, que l’any passat van cursar primer, Marta Valls i Francesc Tarrús, de segon, i Artur Aymar i Ismael Gómez, de tercer, s’han endut els premis a l’excel·lència acadèmica.

Pel que fa als premis a les pràctiques clíniques, que atorga l’empresa Casa Tarradellas, se les han endut Artur Aymar, que les va realitzar al Consorci Hospitalari de Vic; Ismael Gómez i Irene Gallego al ABS Vic Nord; Sofia Fontanella, a l’Hospital de Sant Joan de Déu de Martorell; Anna Pericàs, a l’Hospital Sant Bernabé de Berga; Joel Font i Aina Bosch, a l’ABS de Manlleu; i Maria Nadal, a l’Hospital de Sant Joan de Déu de Manresa.

Ramon Pujol, degà de la facultat, ha felicitat els premiats: “Vosaltres sou el futur de la sanitat”, els ha dit. Miquelina Saborit, responsable de comunicació i màrqueting de Casa Tarradellas, ha donat ànims als alumnes i els ha engrescat a seguir pel mateix camí que fins ara. També ha volgut explicar com Casa Tarradellas ha ajudat diversos hospitals durant la primera onada de coronavirus, entre ells, els de Vic.

Els alumnes volen continuar veient créixer la facultat

L'última part de l’acte l’han protagonitzat, precisament, dos dels alumnes premiats, Artur Aymar i Anna Pericas, que han dirigit unes paraules als alumnes dels altres cursos. Tots dos han desitjat a tota la comunitat un bon inici de curs i han instat l’alumnat a “seguir fent créixer una facultat a la qual tots hem aportat el nostre gra de sorra perquè esdevingués una facultat pròxima, que facilitiésl’aprenentatge i la formació amb un equip educatiu excel·lent”. També han donat les gràcies a Casa Tarradellas pels premis concedits, i a la Facultat per la creació de noves ajudes, sobretot en el marc de la covid-19, que “permeten la continuïtat dels estudis a molts estudiants”. Ramon Pujol els ha contestat, per concloure l’acte, amb un “Entre tots ho farem tot”.

Recupereu el vídeo íntegre de l'acte aquí