Tretzena edició de les TLC a l'Aula Magna de la UVic.

Tornen les Tertúlies de Literatura Científica de la UVic, aquest curs en format webinar

28.10.2020

La catorzena edició de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC), organitzada per la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) de la UVic en el marc del programa Ciència i Societat arrancarà el proper dimecres 4 de novembre. En aqueta ocasió, i almenys durant el primer trimestre, totes les ponències s’impartiran en format de webinar. La iniciativa s’adreça a estudiants de secundària, batxillerat i universitaris, amb l’objectiu de despertar vocacions científiques, posant en relació joves lectors i autors de literatura científica sobre un ventall de temes molt variats.

El cicle de conferències, que n’inclou algunes en el marc de la Setmana de la Ciència, es començarà virtualment per tal de seguir els protocols d’actuació davant la covid-19. De cara al gener de 2021, l’evolució de la pandèmia determinarà si es poden reprendre les sessions presencials, que habitualment se celebraven a l’Aula Magna de la UVic.

Els temes de debat adaptats a la situació actual

La doctora en Ciències Ambientals i experta en Epidemiologia Ambiental de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), Cristina Villanueva, obrirà el cicle d’enguany amb el webinar Coneixem l’aigua que consumim? Els trihalometans i la salut, el dia 4 de novembre a les 11h. La seguiran científics i divulgadors com ara la doctora en Ciències Físiques i directora del sincrotró ALBA, Caterina Biscari, que parlarà de la manipulació dels electrons; el doctor en Ciències Biològiques del Instituto de Agricultura Sostenible de Córdoba, Francisco Barro, que tractarà l’edició genètica del blat sense gluten apte per a celíacs; o el doctor en Medicina, director de la Càtedra de Malalties Infeccioses i Immunitat de la UVic-UCC i cap de Malalties Infeccioses de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol (Fundació IrsiCaixa i Fundació Lluita contra la Sida), Bonaventura Clotet, que parlarà de la situació actual de la covid-19, de la recerca per trobar una vacuna i del sistema immunitari humà.

El denominador comú de les activitats de les Tertúlies de Literatura Científica és la lectura prèvia, a l’aula i sota la tutela d’un docent, d’un llibre d’assaig, un article o un dossier de divulgació científica que posteriorment serà objecte de la ponència que l’autor pronunciarà en la primera part de la tertúlia. Seguidament, els oients podran mantenir un debat amb la persona ponent en relació a la temàtica del llibre o l’article. Les inscripcions per al cicle TLC encara estan obertes, i ja compten amb més de 2.600 inscrits. Tots els detalls i horaris de cadascuna de les activitats es poden consultar en el bloc de les TLC.

La novena edició del Premi Llegim Ciència

En el marc del mateix programa, també s’ha convocat la novena edició del Premi “Llegim ciència”, adreçat a estudiants de 3r i 4t de secundària. En aquesta ocasió, el certamen parteix de la lectura del llibre Els crims de la taula periòdica (Jollibre, 2019), de Xavier Duran i Jordi de Manuel, i proposa als participants que escullin entre dos exercicis literaris a l’entorn d’aquesta novel·la. D’una banda, poden escriure un text en format narratiu relacionant-lo amb la taula periòdica dels elements, en un final alternatiu. D'una altra, poden escriure un text en format periodístic, de crònica o notícia, també relacionat amb la taula periòdica i integrat dins la novel·la. El lliurament dels premis, amb conferència dels escriptors inclosa, serà el 24 de febrer de 2021.

La gran acollida que han rebut les TLC s'evidencia en el fet que globalment han reunit gairebé 30.000 persones, mentre que el Premi Llegim Ciència n’ha reunit 4.000. Les TLC s’organitzen des de la FCT juntament amb la Unitat de Divulgació Científica, i el Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement. Formen part del programa d’activitats UDivulga Ciència i Societat, que compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia - Ministerio de Ciencia e Innovación. També compta amb la col·laboració de la de la Societat Catalana de Biologia (SCB) de l’Institut d'Estudis Catalans (IEC).

Foto: Tretzena edició de les TLC a l'Aula Magna de la UVic.