Recerca

Tres professors de la UVic participen en un projecte de recerca d’UManresa que promou l’educació científica inclusiva

24.07.2020

Les professores Francesca Davoli i Berta Vila, de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, i el professor Salvador Simó, de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, participaran en el projecte europeu Communities for Sciences – Towards promoting an inclusive approach in science education (C4S), que lidera la Fundació Universitària del Bages (Campus Manresa de la UVic-UCC) i que té com a objectiu fer més inclusiva l’educació científica, especialment en col·lectius vulnerables com els immigrants, la comunitat gitana i les persones amb discapacitat. És la primera vegada que els dos campus de la UVic-UCC s’uneixen per participar en un projecte europeu d’aquestes característiques.

Treball de camp, investigació i producció de coneixement

El projecte té un doble vessant: per una banda treballarà amb infants i joves fins als 16 anys i les seves famílies, a partir de Living Labs comunitaris, posant també un èmfasi especial a dotar-lo d’una perspectiva interseccional de gènere. De l’altra, impulsarà producció acadèmica sobre educació científica inclusiva en diferents formats i suports.

Durant el primer dels tres anys del desenvolupament del projecte es treballarà en la detecció de les necessitats, en la identificació dels actors socials que formaran part dels grups de treball que es crearan a cada ciutat i en el disseny d’un primer programa pilot d’activitats. El segon any es dedicarà a la implementació i avaluació dels programes, amb l’objectiu que siguin aplicables a les estratègies educatives a l’entorn de la ciència a altres països europeus. Finalment, el darrer any es farà una recopilació de tota la informació i de totes les experiències per extreure’n les conclusions. Al final del projecte es preveu tenir un Observatori Internacional per a una Educació Científica Inclusiva així com un Banc d’Imatges de Ciència Educativa Inclusiva, una Guia d’Estil per a l’Educació Científica i un llibre blanc que sigui d’utilitat a l’hora de prendre decisions des de les institucions per avançar en una educació científica a l’abast de tothom.

Un projecte en nou ciutats de vuit països europeus

El projecte es desenvoluparà en nou ciutats de vuit països europeus i en el seu territori més proper –Milà, Brussel·les, Manresa, Vic, Viena, Budapest, Sofia, Lund i Berlín– i implicarà el treball conjunt d’universitats, equipaments educatius de titularitat municipal i una associació sense ànim de lucre. El projecte, que ja ha estat aprovat per la Comissió Europea i que forma part del programa Horitzó 2020, té una dotació econòmica de 1,1 M€.

El C4S parteix de la base que és cabdal acostar la ciència als infants perquè coneguin fenòmens i procediments de descoberta científica del món, però sempre tenint en compte que la ciència és també una pràctica social que en determinades circumstàncies reprodueix estereotips que cal erradicar.

El consorci vinculat al C4S, que suposa el primer projecte europeu participat pels dos campus de la UVic-UCC, està liderat per la Fundació Universitària del Bages i hi participen la IB-Hochschule Berlin (Alemanya), Galileo Progetti (Hongria), Universita’Degli Studi Di Milano-Biccocca i Comune di Sesto Sant Giovanni (Itàlia), Bildungsdirection Fuer Wien i Wirtschaftsuniversitat Wien (Àustria), Erasmushogeschool Brussel (Bèlgica), Lunds Universitet (Suècia) i New Bulgarian University (Bulgària).