Taula de ponents de la jornada
Assistents a la jornada del grup de recerca M3O

Un centenar d’inscrits participen a la II Jornada del grup de recerca M3O

28.04.2022

Les tecnologies digitals en l’àmbit sociosanitari van ser el tema central de la II Jornada del grup de recerca M3O, que es va fer el passat 20 d’abril a la Sala Segimon Serrallonga (matí) i a la FCSB (tarda). La jornada, a la qual va haver-hi un total de 110 persones inscrites que van participar-hi activament, va començar amb una ponència inaugural a càrrec de Sergi Grau, coordinador del Grup de Recerca Digital Care i degà de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries. Es va fer una introducció dels conceptes principals relacionats amb les tecnologies, així com les seves potencialitats i limitacions.

Tot seguit, hi va haver 7 ponències sobre diferents experiències clíniques i investigadores pel que fa a la implementació de les tecnologies digitals. Aquest bloc de presentacions va ser moderat per Anna Ramon, qui va dirigir la taula rodona en finalitzar les ponències. Alejandro San Juan Ferrer, de la Universitat Politècnica de Madrid, va explicar el projecte PETRHA +, un simulador de casos clínics en fisioteràpia. Per la seva part, Héctor Beltrán Alacreu, de la Universitat de Castilla la Mancha, va presentar la seva experiència amb la realitat virtual aplicada en trastorns musculoesquelètics. Emma Stanmore, de la University of Manchester, i Ed Cox, de Reason Digital, varen explicar el projecte KOKU, una aplicació digital d’automaneig per la millora de la salut de persones grans.

Entre les presentacions també hi va haver la de María Rodríguez Bailón, de la Universitat de Málaga, que va presentar el projecte OccupApp, una aplicació mòbil per incrementar la participació ocupacional. Néstor Aparicio, de la cooperativa Makers of Tangencial, va exposar la seva experiència innovadora amb la impressió 3D com una eina per a la teràpia ocupacional. Jordi Galimany, de la Universitat de Barcelona, va parlar sobre les TIC com una eina de millora per a la continuïtat assistencial. Finalment,  Bartomeu Ayala, de la Fundació Althaia, i Daniel García, d’UManresa, van explicar com utilitzar la tecnologia 3D en l’elaboració de menjar per a pacients amb disfàgia o problemes de deglució, un problema de salut que actualment afecta molta població.

Revisió del grup i workshop
El dinar a peu dret de la jornada, a càrrec de l’empresa Sambucus de Manlleu, va ser una oportunitat per compartir opinions, idees i fer networking. A la tarda, a l’aula híbrida B029, el coordinador del M3O, Javier Jerez Roig, va fer una breu revisió del grup i a continuació es van presentar alguns dels projectes de recerca que s’estan duent a terme: CO-CARE, RENE, TEMPS, GraMI, ResiCovid, RECETAS, JOIN4JOY, Jue-go! i OsoNaH. Tots aquests projectes es poden trobar en aquest web del grup de recerca M3O.

Per finalitzar la jornada, i en el marc d’un berenar, es va realitzar un workshop dirigit a la creació de projectes. Es van fer dos grups i van sorgir diverses propostes futures.

El Comitè Organitzador de la jornada, que aquest any s’ha pogut desenvolupar en format híbrid, va estar format principalment per José Antonio Merchán, Javier Jerez, Montse Masó i Júlia Casacuberta, amb el suport d’altres membres del grup. La jornada va ser finançada gràcies al suport d’un ajut da convocatòria UDivulga i també va rebre el suport del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), així com del propi grup de recerca M3O.

Les gravacions del matí es poden consultar en aquest enllaç i les de la tarda, aquí.