Orquestra inclusiva

Un documental de llarga durada explicarà el projecte de l’Orquestra Inclusiva de la UVic

13.05.2021

Des de finals d’abril s’està rodant un documental de llarga durada sobre l’Orquestra Inclusiva de la UVic. El llargmetratge es basarà en la història de l’execució d’una sola peça, des del moment que l’Orquestra comença a assajar-la fins que arriba l’hora del concert. La peça escollida és La Passarella dell’Adio, de Nino Rota, que forma part de la banda sonora original de la pel·lícula de Fellini Otto e mezzo.

El director cinematogràfic d’aquest projecte és l’expert en cinema i exprofessor de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Miquel Pérez, el qual s'encarrega de la filmació juntament amb el professor de departament de Didàctica de les Arts i les Ciències, Arnau Vernis.

El documental reflectirà el procés de gestació dels materials i dels assajos, des del principi fins al concert final, alternant entrevistes als músics, al director Lluís Solé i a l'assistent i ajudant de direcció, Mercè Carrera, i inclourà moments de les vides d’alguns dels membres de l’orquestra. També comptarà amb la participació del divulgador musical de Catalunya Música, Joan Vives, i del músic català reconegut mundialment, Jordi Savall, el qual ja ha manifestat el seu suport a l’Orquestra i la voluntat d’assistir a un dels seus assajos.

“Som conscients que l’Orquestra Inclusiva és un fenomen força únic al món i aquest documental ens servirà de carta de presentació quan la presentem en congressos i fòrums internacionals”, diu Lluís Solé, mentre admet que li agradaria “que també servís per animar altres col·lectius a tirar endavant projectes veritablement inclusius com aquest”.

El rodatge es fa cada dimecres fins al 21 de juny al pati dels Emboirats, a la seu de Miramarges, de les 13.30h fins a les 15h. L’estrena del documental està prevista per l’octubre, després que UMèdia, el servei d’audiovisuals de la UVic, porti a terme l’edició i el muntatge.

Apropant la música instrumental a tothom

L’Orquestra Inclusiva de la UVic fa anys que apropa la música instrumental a qualsevol persona que ho vulgui sense necessitat de tenir coneixements musicals previs, sigui de dins o de fora la Universitat. És un projecte obert a la ciutat, cooperatiu, multidisciplinar i transgeneracional que practica els valors de la solidaritat, l’esforç i el compromís. Va començar amb trenta persones i ara ja arriben a la cinquantena. En les seves files hi ha personal d’administració i serveis, professorat, investigadors, persones jubilades, persones amb discapacitat, i fins i tot infants.

Un dels motors de l’Orquestra Inclusiva és el tàndem que formen  Lluís Solé i Mercè Carrera al capdavant del projecte, que li imprimeixen un caràcter molt especial