Skip to main content

Recerca

Àngels Leiva coordinadora del projecte

Un estudi permet la millora docent de les activitats ABP a la Facultat de Ciències i Tecnologia

07.10.2021
Share

Professorat de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic ha participat en el XXVIII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas (CUIEET 2021), celebrar del 8 al 10 de setembre a l’Escola d’Enginyeria Minera i Industrial d’Aladén de la Universitat de Castilla la Manchaon, on van presentar l’estudi Análisis y mejora de las actividades ABP en la Facultad de Ciencias y Tecnología. Es tracta d’una trobada d’àmbit nacional sobre innovació educativa en ensenyament tècnic universitari, i serveix com a fòrum per intercanviar experiències, coneixements i recursos educatius entre professionals de la docència universitària dels estudis tècnics.

El projecte analitza les activitats ABP 

Millora de l’avaluació competencial de l’Aprenentatge Basat en Projectes/Problemes a la Facultat de Ciències i Tecnologia és un dels projectes guanyadors de la primera edició del programa PIRE (Projectes d’Innovació i Recerca Educativa de la UVic-UCC per als cursos 2020-2021 i 2021-2022), sobre innovació, qualitat i millora de la docència. L’estudi consisteix en una anàlisi des de diferents punts de vista de les activitats ABP (Aprenentatge basat en problemes/projectes) realitzades a la FCT. L'objectiu principal consistia en la millora de les activitats docents que utilitzen la metodologia ABP, fent una selecció d’aquelles activitats més representatives de cada grau i analitzant-les per detectar tot allò que es pugui millorar, o quines necessitats específiques tenien per poder donar-hi una resposta. 

A través de l’estudi realitzat s’ha arribat a la conclusió que utilitzar metodologies àgils a l’hora de treballar i formar als alumnes en gestió d’equips, farien més fàcils el procés de seguiment de l’activitat i es podria identificar millor les contribucions individuals al treball.  També es conclou que la inclusió d’una guia del tutor a l’hora de realitzar les diferents activitats ABP podria ajudar a unificar criteris i indicar procediments específics i incloure fases o períodes de coordinació docent. Àngels Leiva, responsable d’innovació docent i investigadora del grup de recerca Ecologia Aquàtica (GEA), va ser la coordinadora d’aquest estudi, on també hi ha participat Ana Badosa i Lluís Benejam, membres del grup de recerca Ecologia Aquàtica (GEA);  José Díaz, i Sergi Grau, membres del grup de recerca Digital Care; Ramón Jerez, Mecatrònica i Modelització Aplicada a la Tecnologia de Materials (MECAMAT) i Enric López.   

Leiva explica que el projecte “aportarà informació i eines que impactaran molt positivament en la millora docent de totes les activitats ABP de tots els graus de la FCT”, ja que arran de l’estudi s’han reelaborat els instruments d’avaluació recollits de les activitats ABP que s’han analitzat, recopilant les particularitats d’aquestes activitats per fer-los més complets i adaptables a qualsevol activitat ABP de la FCT. El mes de juliol es van presentar els resultats de l’estudi en una formació titulada “Intercanvi de Pràctiques Docents a la FCT 2021. Aprenentatge Basat en Projectes/Problemes a la FCT” reconeguda pel CIFE. 

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns