Riera de la Font Picant, a Sant Hilari Sacalm (Foto: Marc Ordeix)
Gorg del Salt del Mas Claver, Sant Hilari Sacalm (Foto: David Soler)

Un estudi sobre els refugis climàtics per a la fauna aquàtica rep el Premi de Recerca Guilleries 2022 de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar

24.11.2022

El projecte d’estudi “Diagnosi de l’estat de conservació de refugis climàtics per a la fauna aquàtica al Massís de les Guilleries”, presentat per Pau Ortega Colet, Iago Pérez Novo i Quim Pou Rovira, ha estat el guanyador de la quarta convocatòria del Premi de Recerca Guilleries, de 2022, que concedeix la Càtedra interuniversitària de l’Aigua, Natura i Benestar. Aquest grup de biòlegs, formats a la UVic-UCC i a la Universitat de Girona (UdG), faran una diagnosi i proposaran actuacions de conservació dels ecosistemes aquàtics continentals de les Guilleries i la seva fauna associada, amb l’objectiu que serveixin de refugi climàtic d’espècies amenaçades.

Davant l'escenari de canvi climàtic actual, els massissos muntanyosos com el de les Guilleries ofereixen un refugi per a moltes espècies, perquè s’hi mantenen fons de vall frondosos, amb cursos fluvials i altres punts d’aigua amb temperatures relativament més fresques i humides que al seu voltant. Els organismes lligats a masses d’aigua estan actualment en regressió i cal actuar per a la conservació d’espècies aquàtiques d'elevat interès, com el barb de muntanya (Barbus meridionalis) o l'esparver d’aigua (Oxygastra curtisii).

Impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la UVic-UCC i la UdG, la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar convoca aquests guardons, amb la col·laboració del Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, amb l’objectiu de promoure la recerca del patrimoni natural de les Guilleries en les temàtiques de l’aigua, el territori i la biodiversitat.

La quarta convocatòria del premi s’ha tancat amb sis candidatures. El jurat ha fet una valoració molt bona de tots els projectes i ha manifestat la dificultat d’escollir-ne una, perquè totes tenien un interès científic molt destacat.

Potenciar la recerca en l’aigua, el territori i la biodiversitat

El Premi de Recerca Guilleries vol incentivar la investigació en tres línies: l’aigua, el territori i la biodiversitat. El guardó està dotat amb 5.000 euros. El treball científic s’ha de desenvolupar al llarg d’un any i s’editarà en el marc de la col·lecció “Guilleries, Aigua i Territori” de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar i Eumo Editorial, que recull els projectes guanyadors dels Premis Anuals de Recerca Guilleries.

La primera edició del Premi de Recerca Guilleries es va atorgar l’any 2019 a un estudi sobre la distribució i l’abundància d’espècies de carnívors de les Guilleries i ja s’ha publicat. La segona edició del Premi es va lliurar el 2020 a un estudi de la capacitat de càrrega de l’ús recreatiu de rius i rieres de les Guilleries, acabat de publicar. El 2021 el premi va recaure en un estudi de la flora de les Guilleries Orientals, que està a punt d’acabar-se i s’editarà l’any que ve. El guardó del 2022 servirà per continuar potenciant la voluntat de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Biodiversitat d’acompanyar el desenvolupament d’un model de gestió territorial sostenible a les Guilleries, i més enllà.