Recerca

Estudi Co-Care

Un informe revela que les actuals solucions digitals disponibles per als cuidadors informals no satisfan totes les seves necessitats

07.04.2021

Actualment existeixen a Europa moltes solucions de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per a les persones que ofereixen cures als qui viuen amb Alzheimer. Aquestes solucions proporcionen eines que pretenen ajudar els cuidadors informals en àrees com la reducció de la càrrega, l'ansietat, l'estrès i les seves conseqüències negatives, i l'augment de les oportunitats d'interaccions positives i de suport. Moltes d'aquestes solucions digitals descriuen mètodes de cocreació en el seu disseny, el que vol dir que han estat creades amb l'aportació de l'usuari final, en aquest cas els cuidadors informals de persones amb Alzheimer.

No obstant això, un nou informe del projecte de recerca europeu Co-Care (‘Co-Created ICT Solutions for Alzheimer’s Informal Caregiving’), en el marc del programa Erasmus+, assenyala que moltes de les solucions TIC disponibles no cobreixen totes les necessitats de l'usuari. El projecte el lideren investigadores i investigadors de la UVic-UCC a través dels grups de recerca Digital Care i M3O, i també compta amb la participació de Confluència Solucions de Convergència Digital i Mobilitat i la Fundació Privada Pascual Maragall per la Recerca sobre l’Alzheimer així com de 7 institucions més de Portugal, Regne Unit i Bèlgica.

En el seu últim informe, el projecte Co-Care ha presentat l'estat de les solucions cocreades per a la cura de l'Alzheimer basades en les TIC (dispositius, aplicacions o experiències) a Espanya, Portugal i el Regne Unit entre 2015 i 2020. L'informe és el resultat d'una exhaustiva revisió bibliogràfica dels documents rellevants publicats en els darrers 5 anys i descriu, analitza i classifica les solucions TIC seleccionades segons el seu procés de disseny i desenvolupament. L'informe també identifica les limitacions i buits relatius a les necessitats dels cuidadors i cuidadores informals i respon a preguntes com ara si s’han creat aquests productes TIC tenint en compte les seves necessitats o si se’ls va incloure en el procés de disseny.

Manca de recursos tecnològics i digitals

Tot i les solucions TIC disponibles, la investigació conclou que hi ha una manca de recursos tecnològics i digitals en molts àmbits rellevants, com la salut física de les persones cuidadores, l’equilibri entre responsabilitats i la informació sobre la regulació legal de la cura. També es va constatar que en els últims cinc anys s'ha invertit per part d'organitzacions, empreses i universitats per abordar les dificultats i limitacions que senten les persones cuidadores en la seva vida diària, però encara hi ha molt marge de desenvolupament.

L'informe sobre l'estat de la qüestió posa les bases per a la resta de la feina prevista durant el projecte Co-Care. El principal objectiu del Co-Care és promoure i augmentar la cocreació en el disseny de solucions digitals d’atenció a l’Alzheimer per als cuidadors i cuidadores informals. Pretén elaborar un curs de formació per a estudiants i emprenedors dels àmbits de les TIC, la salut i l'assistència social, i desenvolupar un conjunt d'eines per a les persones cuidadores, de manera que puguin triar les eines tecnològiques que els ajudin en la seva vida diària i les seves necessitats. Per desenvolupar aquestes eines, és essencial tenir una visió general de les solucions basades en les TIC ja existents per als cuidadors i cuidadores informals de persones amb Alzheimer, dissenyades a través de la cocreació.

Llegiu l'informe sobre l'estat de les solucions cocreades d’atenció a l’Alzheimer basades en les TIC.

Llegiu un resum de l'informe.

Visiteu el lloc web de Co-Care per obtenir més informació sobre el projecte i subscriure-us al nostre butlletí.