Projecte dones embarassades i covid

Un projecte del grup de recerca SoPCI analitzarà els canvis produïts durant la pandèmia en l’atenció a les dones embarassades

15.07.2021

Durant la pandèmia per covid-19, l’atenció a les dones embarassades de Catalunya abans, durant i després del part s’ha vist alterada a causa del risc de col·lapse del sistema sanitari. Es produeixen situacions en què els drets sexuals i reproductius de les dones es poden veure subordinats a les exigències de gestió de la pandèmia. El mateix desbordament del sistema sanitari augmenta les probabilitats que la cura i l’atenció a les dones sigui menys respectuosa, es produeixin més negligències, abusos i fins i tot violència obstètrica o altres tipus de violències institucionals vers les dones.

Aquests canvis són l’objecte d’estudi d’un projecte del grup de recerca Societats, Polítiques, Comunitats Inclusives (SoPCI) de la UVic-UCC, al qual participen com a investigadora principal Sandra Ezquerra, directora de la Càtedra UNESCO Dones, Desenvolupament i cultures i coordinadora del grup de recerca; Marta Benet, professora de l’Escola d’Infermeria del Mar de la Universitat Pompeu Fabra i investigadora del grup;  Christell Keller, investigadora predoctoral de la Càtedra UNESCO Dones, Desenvolupament i Cultures i del mateix SoPCI; i Montse Fernández, investigadora especialitzada en metodologies en les ciències socials, professora a la UPF i la UOC i membre del SopCI i de la Càtedra UNESCO.

Per portar a terme aquest projecte, avui comencen el període de recol·lecció de dades, amb una enquesta dirigida a dones que han estat embarassades des de l’1 de gener de 2018 o que ho estan en l’actualitat. També faran entrevistes semiestructurades a personal sanitari especialitzat en salut perinatal (ginecòlogues-obstetres i llevadors, sobretot). La voluntat és recollir experiències directes de les dones pel que fa al seu embaràs, part i postpart en relació amb l’acompanyament rebut per part del sistema sanitari en un context d’alt estrès assistencial. Un altre propòsit és obtenir reflexions dels i de les professionals sobre la situació dels serveis i les condicions en què l’atenció i la cura han estat realitzades.

En aquest enllaç podreu trobar l’enquesta per completar-la o fer-la arribar a dones embarassades que compleixin els criteris d’inclusió i estiguin interessades en participar en l’estudi.

L’estudi ha estat aprovat pel Comitè d’Ètica per a la Recerca de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i està finançat pel Ministeri d’Igualtat (Secretaria d’Estat d’Igualtat i contra la Violència de Gènere) i per la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya (2017SGR0657).