Papallona del boix (Cydalima perspectalis). Foto: Jordi Artola.
La Font Vella de Sant Hilari Sacalm. Foto: David Soler.

Un projecte sobre la papallona del boix i un sobre les estratègies publicitàries d’una aigua mineral, treballs de recerca de Batxillerat becats per la Càtedra de l’Aigua

23.06.2021

Un estudi sobre la invasió de la papallona del boix, de Pol Riera Martí, i un projecte sobre les estratègies publicitàries d’una aigua mineral de les Guilleries, de Laura Tornés Llopis, ambdós alumnes de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies, són els dos treballs de recerca de Batxillerat que aquest 2021 han obtingut un ajut de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. Aquesta càtedra està impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm i dirigida per la UVic-UCC i la Universitat de Girona (UdG).

Pol Riera realitzarà l’estudi “Evolució de la invasió biològica de la papallona del boix (Cydalima perspectalis) i estat dels boixos afectats a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona i al municipi d’Arbúcies”, tutoritzat pel professor del centre Xavier Arroyo. El tutor de la Universitat serà Jordi Artola, professor de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC.

Laura Tornés aprofundirà en l’“Estudi diacrònic de les estratègies publicitàries de Font Vella”. Aquest treball estarà tutoritzat pel professor del centre Xavier Amargant. La seva tutora de la Universitat serà Mònica Puntí, professora de l’Àrea de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UdG.

Els projectes de les dues persones guanyadores han estat escollides d’entre tots els treballs presentats, procedents de diferents instituts de secundària de les Guilleries i el seu entorn. Riera i Tornés tenen ara tot un curs acadèmic per desenvolupar el projecte, amb la tutorització de personal docent del seu centre i de personal investigador de les universitats vinculades a la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. Els ajuts consisteixen en l’acompanyament per part d’experts en la temàtica escollida i, a més, comporten una dotació econòmica per fer-se càrrec de despeses relacionades amb el projecte de recerca: 100 € per al Centre d’Educació Secundària i 300 € per a l’alumne/a autor/a del treball.

Despertar vocacions investigadores

Els Ajuts a Treballs de Recerca d'estudiants de Batxillerat, que enguany arriben a la cinquena edició, tenen l’objectiu de despertar i potenciar les vocacions investigadores. S’hi poden presentar alumnes que estiguin cursant aquests estudis en qualsevol centre d’educació secundària i que vulguin orientar el seu projecte de recerca a l’àmbit territorial de les Guilleries i seguint les línies de treball de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar.

La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar té la finalitat de generar, difondre i transferir coneixement sobre el patrimoni natural de les Guilleries centrant-se en el patrimoni natural relacionat amb l’aigua, el territori i la biodiversitat.