Entrevista a Ricard Torrents

Una entrevista a Ricard Torrents marca l’inici d’unes jornades Miquel Martí i Pol en línia

10.11.2020

Una entrevista a Ricard Torrents, enregistrada a la seu de la Fundació Miquel Martí i Pol i emesa per Youtube, va substituir divendres passat l'acte de reconeixement que s'havia de fer al primer rector de la Universitat de Vic en el tret de sortida de les jornades dedicades al poeta de Roda de Ter. L’acte, previst inicialment de forma presencial, tenia com a objectiu reconèixer i agrair la implicació de l’acadèmic en la institució i en el patrimoni literari en general, coincidint amb l’any en què Torrents deixa el seu lloc com a patró de la Fundació Miquel Martí i Pol, de la qual va ser membre fundador el 2006.

Torrents, que va ser amic del poeta rodenc, va recordar en l’entrevista la relació que van tenir, i que va començar quan compartien projectes a la revista Oriflama, i posteriorment a Reduccions. “A vegades em defineixo a mi mateix com a seixantista, és a dir, una persona formada als anys seixanta, en l’esclat del moviment juvenil a Europa i al món, que aquí va quedar mig ofegat pel franquisme, encara que també va suposar un canvi generacional”, va explicar Torrents per referir-se a l’ambient que es respirava quan ell i Martí i Pol es van conèixer: “La confluència de diferents factors va fer que ens trobéssim persones d’edats i procedències molt diferents, totes amb el mateix neguit per canviar les coses”.

L’entrevista també es va focalitzar en el projecte de creació de la Universitat de Vic, impulsat i liderat per Torrents, que el va definir com un “projecte de restauració dels ensenyaments universitaris que havia tancat el rei Borbó”. “Els catalans podem tendir a ser molt autodestructius, i en el cas del passat universitari de Vic era així: molta gent menyspreava aquella universitat històrica, i deia que no valia per res, però jo vaig defensar que s’havia de recuperar, i contribuir així a desmassificar les poques universitats que existien a l’època”, va argumentar. D’aquella etapa, que va derivar en el naixement de l’Escola de Mestres, Torrents en va recordar que “em sentia nedant no a contracorrent, però sí fent ziga-zagues, i em tocava haver de convèncer, despertar il·lusions, i alhora comptar amb una base econòmica”.

Entre les seves influències vitals, Torrents va esmentar Antoni Pous, Josep Junyent, Segimon Serrallonga i tots els membres del “grup de Vic”. Pel que fa a les obres de Miquel Martí i Pol, va voler destacar La Fàbrica: “Amb aquest llibre va fer una novetat senzilla i neta, ja que amb els seus poemes la fàbrica deixa de ser un edifici i passa a ser un lloc simbòlic de la prosperitat dels humans. En els seus textos parla d’aspectes que formen part de la vida real, de la vida fonda de les persones”. Torrents, recuperant el seu llibre A les envistes del Ter (Eumo, 2008), va establir un paral·lelisme entre La Fàbrica i El Canigó de Jacint Verdaguer, “per la dimensió nacional i de país i per la dimensió humana i de bellesa dels dos llibres”, va dir l’entrevistat, segons el qual “La Fàbrica és El Canigó de la vida social”.

El programa complet de les Jornades Miquel Martí i Pol, traslladat al format digital i amb algunes activitats posposades sense data definitiva, es pot consultar al web de la Fundació. A partir de dimecres, dia de l'aniversari de la mort del poeta, s’ha fet una crida perquè tothom qui ho vulgui pengi a les xarxes socials poemes recitats de l’autor, amb l'etiqueta #homenatgepopularMMP2020.

L’entrevista sencera a Ricard Torrents es pot recuperar en aquest enllaç.