Docència

Una experiència d’aprenentatge i servei al centre penitenciari de Lledoners

10.06.2021

Les estudiants de tercer curs de Mestre d’Educació Infantil i Primària, de la menció d’Educació inclusiva i atenció a la diversitat, han consolidat el projecte d’intercanvi amb el centre de formació d’adults Carme Karr del centre penitenciari de Lledoners, que es du a terme per cinquè any consecutiu. Malgrat ha estat una experiència diferent de la de cursos anteriors a causa de la situació pandèmica, el projecte s’ha pogut tancar amb la visita, aquest mateix dimarts, dels alumnes i dels professionals del centre a la UVic, on han compartit la seva experiència pel que fa a les propostes didàctiques que van preparar les estudiants de Mestre.

Aquesta visita tanca el cercle d’una experiència d’aprenentatge i servei que ja està plenament consolidada entre ambdues institucions. Al llarg del primer semestre, les estudiants van rebre la visita de les professionals del centre Carme Karr i, fruit d’aquest primer intercanvi, van poder enfilar el disseny d’unitats de programació que, de cara al segon semestre, s’aplicarien a l’escola Carme Karr. També es va fer una videoconferència entre l’alumnat de l’escola d’adults i les estudiants després de superar importants barreres tècniques i tecnològiques fruit de ser una escola dins un centre penitenciari.

Es tractava de tot un repte, atès que l’organització de l’escola durant aquest any de pandèmia havia canviat significativament. L’objectiu era poder dissenyar unes propostes d’aprenentatge que responguessin als diferents nivells de l’aula, incrementats aquest any pel fet que s’havien de mantenir els grups bombolla dels mòduls i, per tant, amb alumnat de diferents nivells. També s'havien de preveure casuístiques com períodes de confinament i de regularitat en l’assistència a classe. Cal tenir en compte que en alguns casos l’alumnat assistia cada dia a classe, en altres casos només una sessió a la setmana, i en altres encara, s’havia de preveure tot el treball a través de la no assistència a classe i traslladant l’acció formativa al mòdul.

Amb tot, ha estat una bona oportunitat per traslladar les bases d’un aprenentatge competencial i interdisciplinari a aquesta proposta d’aprenentatge, però sense oblidar que es tractava d’un curs important amb les emocions i l’efervescència de la realitat social, econòmica i  sanitària. D’aquí, doncs, que s'elaborés un conjunt de set propostes: “Dones i igualtat de gènere”, “Les emocions”, “La nutrició i els hàbits saludables”, “El mar Mediterrani”, “Festes i tradicions de Catalunya”, “Tallers de llengua”, “Emocions i sentiments”.

Tot aquest treball ha permès veure que l’escola d’adults és sovint una bona oportunitat laboral per a les mestres i que els principis d'educació inclusiva i d’atenció a la diversitat són la base de tot plegat, més enllà del que cada any expressen les estudiants de Mestre, que l’aprenentatge i servei és una manera diferent d’aprendre, de veure una major funcionalitat i significativitat a l’aprenentatge i, sobretot, una oportunitat per obrir la mirada cap a noves realitats educatives.