Docència

Instrument creat dins el programa "Ciència amb ritme"
Programa "Ciència amb ritme"

Víctor Grau, al programa Ciència amb ritme de CosmoCaixa

El professor del Departament de Didàctica de les Arts i de les Ciències de la FETEP Víctor Grau ha participat un any més en una nova edició del programa formatiu organitzat per CosmoCaixa que porta per títol Ciència amb ritme. Grau col·labora en aquest programa des del 2013.

El projecte, que va adreçat a centres amb unitats d’escolarització compartida (UEC) de tot Catalunya, planteja als estudiants la construcció d'un instrument musical. La proposta de cada edició ha estat un instrument que fos atractiu per a l'alumnat, prou senzill, útil i lligat a la ciència. Per fer-lo, es proporciona als centres una guia pràctica de construcció adreçada als formadors i una guia didàctica per treballar els conceptes físics amb l'instrument construït. Des d'aquest curs s'elabora també una guia sobre tècniques de decoració i una altra sobre la seva interpretació, que ha comptat amb la implicació de músics professionals. A banda de treballar les habilitats constructives i científiques, la proposta té també l'objectiu d'incidir en l'autoestima i cohesió d'aquest tipus d'alumnat, en greu risc d'exclusió social.

Des de la primera edició del programa, que només va tenir com a participant un centre de Barcelona (Marti Codolar), fins a l'actual edició, amb més de vint-i-tres centres inscrits, els alumnes han pogut aprendre física construint cada any un instrument: una escultura levitant, una caixa de fum, uns altaveus multimèdia, una guitarra elèctrica, un caixó flamenc i enguany un baix acústic de dues cordes. Els baixos creats pels alumnes es troben exposats a Cosmocaixa.

L'èxit del projecte ha fet que des d’aquest any també s’ofereixi el projecte als caixaforums de Sevilla i de Saragossa, on pròximament es faran els respectius actes de cloenda. La bona acollida del projecte fa preveure que el curs vinent s'ofereixi a tots els caixaforums d'Estat espanyol.