apunt vell

L’Arxiu de la UVic-UCC se suma a les activitats del Dia Internacional dels Arxius amb iniciatives virtuals

04.06.2020

El proper 9 de juny se celebra el Dia Internacional dels Arxius, i el Servei de Gestió Documental, Arxiu i Registre de la UVic-UCC hi participarà, com cada any, amb una campanya a les xarxes per apropar-se a la ciutadania. L'any 2008 es va instaurar que els arxius de tot el món celebressin la seva diada el 9 de juny, coincidint amb el 60è aniversari de la fundació del Consell Internacional d’Arxius (ICA). A l’entorn d’aquest dia, els arxius de tot el món organitzen activitats per apropar els arxius la ciutadania

Aquest any, tenint en compte la situació excepcional que ha generat la pandèmia de la Covid-19, la comissió d’organització del Dia Internacional dels Arxius a Catalunya va demanar als arxius que es fes una campanya de comunicació virtual per apropar-se a la ciutadania, i que fossin els mateixos usuaris els que compartissin què pensen dels arxius i quines vivències personals hi han viscut.

La persona usuària de l’Arxiu de la UVic-UCC que aportarà la seva experiència és sorpresa, i no es revelarà fins el Dia dels Arxius, però ja es poden trobar pistes a les xarxes socials per descobrir qui és. El seu testimoni es difondrà a través de la pàgina creada expressament per al Dia Internacional dels Arxius 2020 i també des de del canal de Youtube de la Direcció General de Patrimoni Cultural del Departament de Cultura on s’ha creat una llista de reproducció específica. La comissió organitzadora està convocada per la Direcció General de Patrimoni Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i en formen part representants de l’Arxiu Nacional de Catalunya, l’Arxiu Municipal de Barcelona, la Xarxa d’Arxius Comarcals, de l’Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona, de l’ESAGED, de l’Arxiu del Port de Tarragona i de l’Associació d’Arxivers i Gestors de Documents de Catalunya.

Paral·lelament, el Servei de Gestió Documental, Arxiu i Registre ha inaugurat durant aquestes setmanes de confinament, una pàgina web per apropar-se encara més a la comunitat universitària i a la ciutadania. Des de la web es poden consultar els fons documentals que custodia l’arxiu de la UVic-UCC, veure les fotografies d’actes que s’han dut a terme al llarg dels anys a la mateixa universitat, demanar assessorament en matèria de gestió documental i concertar visites a l’arxiu, entre d’altres. Aquests dies, seguint la campanya iniciada per la ICA (International Council on Archives), també convida a tothom a definir amb un tuit què és un Arxiu amb el hashtag #UnArxiuÉs #UnArchivoEs #AnArchiveIs #UneArchiveCest. D’aquesta manera les persones que hi participen comparteixen amb tot el món la seva visió, aprofitant la visibilitat i immediatesa de les xarxes socials.

També continua oberta la campanya #Arxivemlacovid19 en què es recopilen imatges i escrits de com la ciutadania de Vic i comarca està vivint aquesta pandèmia. Al mateix temps, el Consell de Govern de la UVic-UCC, en la sessió de 6 de maig de 2020, va aprovar l’acord sobre la regulació de la preservació de la informació generada per la UVic-UCC en el marc de la pandèmia Covid-19 i el personal del SGDAiR hi està treballant amb les diferents àrees i serveis per detectar aquella documentació que és recomanable descriure al gestor documental com a evidència de tota la gestió duta a terme en el marc de la pandèmia.