apunt vell

Pilar Godayol publica el llibre 'Feminismes i traducció (1965-1990)'

05.03.2020

En una setmana marcada pels actes i moviments dedicats al dia internacional de la Dona, l’editorial Punctum publica el llibre Feminismes i traducció (1965-1990), de Pilar Godayol, coordinadora del grup de recerca d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC. En aquesta darrera obra la investigadora, que és autora de nombrosos articles i llibres sobre historiografia feminista, gènere i traducció, gènere i censura i estudis biogràfics femenins, fa un repàs a la història ideològica del feminisme.

Al llarg de la història, segons explica Goyadol, "el feminisme ha begut de la ideologia de diferents activistes que a Catalunya no van arribar a tenir veu fins a l’obertura de la censura a finals dels anys seixanta i, en una segona onada, als vuitanta". L’obra vol visibilitzar la importància que va tenir la traducció dels textos de les activistes estrangeres entre aquestes dues dècades, ja que "amb les seves obres van aportar noves idees a les dones nascudes en el franquisme", explica l'autora que cita com a exemples Simone de Beauvoir, Christine Delphy, Shulamith Firestone, Kate Millet, Juliet Mitchell, Sheila Rowbotham o Valerie Solanes.

El feminisme contemporani occidental és, segons l’autora, "deutor directe d’aquestes activistes i de les seves narratives". Amb Feminismes i traducció (1965-1990), Godayol vol fer palès que les traduccions van jugar "un paper transcendental per feminitzar el cànon i per posar fi al model nacional catòlic de la feminitat de l’àngel de la llar", i que van ajudar a forjar un sentiment polític transnacional: la sororitat.

En referència a la segona onada del feminisme, Godayol cita a Fina Birulés, professora de Filosofia i investigadora del Centre de Recerca Teoria, Gènere, Sexualitat de la Universitat de Barcelona, per refermar que el feminisme de la segona onada va ser “una explosió de llibertat” i, en aquest sentit, el llibre és "un homenatge a totes les dones i els llibres que la van fer possible".