Té la paraula

Albert Cano i Marc Aliart: "No hi ha res més satisfactori que fer que una idea prengui forma"

21.03.2024

Albert Cano i Marc Aliart són, respectivament, el director creatiu i el director de projectes d'Eumo_dc. Cano és cofundador d'Eumogràfic i en els seus 30 anys de trajectòria, ha estat el creador de l'estil versàtil que caracteritza l'estudi. Paral·lelament, ha desenvolupat una obra artística basada en el collage, que ha estat exposada en galeries nacionals i publicada en nombroses revistes. També és un dels editors del col·lectiu d’autoedició Adicciones Porquesí.

Marc Aliart, per la seva banda, és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UVic i Màster Universitari en Disseny i Comunicació per Elisava. Després del seu pas per televisió i publicitat, va entrar a formar part d’Eumo com a dissenyador gràfic i realitzador audiovisual (2013). Així mateix, dirigeix el Màster en Disseny i Creativitat Audiovisual, el Màster en Disseny i Direcció d'Art, i el Màster en Direcció Creativa d'Elisava.

Avui, justament que Eumo_dc celebra 40 anys, els entrevistem perquè ens expliquin l'evolució d'aquest estudi de disseny i com s'ha adaptat als nous temps.

Per què va néixer Eumogràfic i què en queda d’aquell estudi de disseny de fa 40 anys?

Eumogràfic representa un cas singular dins l’escena d’empreses del món del disseny i la comunicació. Nascut el 1984, Eumo és un acrònim que significa Escola Universitària de Mestres d’Osona. Una iniciativa que va néixer com una extensió del projecte universitari de la Universitat de Vic i que en un inici tenia com a objectiu donar serveis de disseny gràfic a la institució.

Jordi Cano i Anton Granero van ser els artífexs de tot plegat i han estat des d’aleshores grans referents per a tots nosaltres gràcies a les seves facetes d’artistes, pedagogs i comunicadors.

Com ha evolucionat el disseny gràfic al llarg dels anys, i com s'ha adaptat Eumo_dc als canvis de tendències i tecnologia?

El disseny i comunicació han experimentat una transformació a tots nivells els últims 40 anys. Factors com els canvis tecnològics i l'atomització de les audiències han desembocat en un canvi de paradigma respecte a la producció i al consum de la informació i l'entreteniment. Llenguatges com ara l'audiovisual o el digital s'han democratitzat molt més, fet que ha amplificat la quantitat d'informació que circula a través de tots els canals. En aquest context de soroll mediàtic, és cada cop més important concebre i desplegar estratègies de comunicació que siguin diferencials i efectives.

Aquest factor contextual, no només ha fet que tots els professionals de la comunicació hàgim de dominar les bases conceptuals i formals d'aquests diferents llenguatges sinó, sobretot, que entenguem i atenguem aquest context mediàtic de fragmentació i diàleg. Ara hi ha més oportunitats que mai per expandir un relat de marca, però a la vegada, ara més que mai es requereix un criteri estratègic per fer-ho. Potser aquest és el principal canvi que ha afectat la manera de treballar d'Eumo_dc. Si abans érem experts formalistes, ara hi hem afegit un vessant més estratègic de la comunicació i de la construcció de narrativa de marca.

Quins són els valors i els principis que han guiat el vostre treball en disseny durant tot aquest temps?

Fa tot just uns mesos, aquesta era una pregunta que ens fèiem a l'agència. El temps passa molt de pressa, però de tant en tant és interessant aturar-se per veure d'on venim, però sobretot cap a on volem anar. Ens agrada definir la nostra genètica d'empresa com a professionals que integren en el seu "saber fer", la versatilitat, l'ètica, l'agilitat i la innovació. A més, si alguna cosa tenim clara és que la dimensió d'una empresa afecta directament el tipus de projectes que pots abordar, però també la manera en què ho fas, tant des d'una dimensió humana com creativa. Ens agrada parlar de slow design, un exercici de comunicació fet des de la proximitat amb el client i l'empatia cap a les seves necessitats.

Quines han estat les col·laboracions més significatives que heu realitzat? Destacaríeu algun projecte singular que representi la vostra essència?

Al llarg d'aquests 40 anys hem treballat per una gran diversitat de clients del sector privat i públic, i d'escala molt diferent, pimes i multinacionals. Sempre ha sigut un plaer en qualsevol context de projecte poder aportar la nostra mirada i construir estretament amb els clients. No hi ha res més satisfactori que fer que una idea prengui forma.

Si haguéssim de destacar un projecte que ho resumeixi tot, potser el que millor ens representaria seria el treball fet amb la Universitat de Vic (actualment, UVic-UCC) aquests darrers 40 anys. No per una qüestió de tipus de projecte, sinó més per un vessant de trajectòria, recorregut i confiança. Quan amb un client assoleixes aquest nivell de compenetració, treballar és un goig. Si alguna cosa ens agrada és poder ser partners amb les empreses i institucions. Construir relacions que transcendeixen projectes i necessitats puntuals.

A la vegada això és un reflex de la mateixa comunicació. A vegades esperem que una acció puntual de comunicació ho solucioni tot, i precisament aquesta disciplina és un exercici de constància i coherència. Una marca no es construeix d'avui per a demà.

Avui és el dia de la celebració, amb una trobada entre clients, col·laboradors i companys de viatge a la fàbrica Moritz. Quin missatge de futur voleu transmetre?

Estem molt orgullosos dels 40 anys i dels llaços que hem establert amb clients, col·laboradors i amics. Tots ells formen part d'aquesta efemèride, uns companys de viatge als quals volem agrair haver arribat fins aquí. L'acte és un petit homenatge a tots ells.

Tanmateix, tot i que el component nostàlgic hi és a qualsevol acte d'aquestes característiques, es desplega un segon missatge: continuem!, amb més energia i ganes que mai.