Skip to main content

Té la paraula

Albert Juncà: "Disposem d’un molt bon instrument per avaluar i formar els professors, tant els que ja fa temps que hi som com els de nova incorporació"

28.10.2021
Share

Albert Juncà Pujol és vicerector de Professorat de la UVic-UCC, doctor en Sociologia de l'Esport, llicenciat en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, professor de Polítiques i Gestió de l'Esport a la UVic-UCC i investigador del grup de recerca en Esport i Activitat Física (GREAF). Al llarg dels darrers mesos, i amb el suport de l'Àrea de Qualitat, ha donat forma al programa d'avaluació i millora docent del professorat UDocentia, que ara engega la primera convocatòria. L'objectiu del programa és incentivar la recerca i fer un reconeixement a la tasca docent. 

Per què era necessària la implantació d'aquestes noves polítiques sobre professorat?

Per adaptar la política de professorat als nous reptes i necessitats del PDI i del marc universitari català i estatal. A la Universitat hi fem docència, recerca i gestió. Totes tres activitats són cabdals. I calia que totes fossin reconegudes dins la carrera professional del PDI de la nostra institució. 

Anem per la primera, la que afecta els nivells de professorat. Quines innovacions aporta i quin objectiu persegueix?

Començo pels objectius. El principal objectiu és oferir un pla de carrera, de reconeixement i desenvolupament professional al PDI de la universitat. I fer-ho relligant-ho amb les necessitats de la institució: necessitem més i millor recerca, que tot el PDI en faci encara que sigui a diferents velocitats; necessitem oferir una docència de qualitat als nostres estudiants; i també necessitem que el professorat s’impliqui en la gestió. 

Pel que fa als canvis, diria que n’hi ha uns quants. El primer és que es passa de tres nivells (agregat, titular i catedràtic) a cinc (professor doctor, ajudant doctor, lector, titular i catedràtic). Aquest major nombre de nivells té com a objectiu acostar les opcions de promoció a tot el professorat. 

El segon és que la tipologia de l’acreditació de recerca condicionarà poder-se presentar als diferents nivells. Els requisits per acreditar els nostres graus i màsters depenen de les xifres del nombre de doctors i del nombre d’acreditats (i ben aviat, segurament, del nombre de sexennis). Tanmateix, el fet que hi hagi més nivells també permetrà acostar l’opció de promoció al professorat amb acreditacions de recerca més baixes. I això hauria d’encoratjar a tothom a obtenir l’acreditació de recerca que tingui més propera.  

La tercera novetat és que la promoció als nous nivells es farà posant en valor no només la recerca (40%), sinó també la docència (40%) i la gestió (20%). La manera a partir de la qual s’obté el pes de cada dimensió es relliga, també, amb altres polítiques de la UVIC-UCC. Així, la nota de recerca s’obtindrà a partir de les valoracions del currículum de recerca de la UVIC-UCC, tal com es fa amb els concursos per accedir a les DIR; mentre que la nota de docència s’obtindrà a partir de la nota obtinguda a l’UDocentia. I la nota de gestió, a partir dels càrrecs en direcció i gestió exercits durant la trajectòria del PDI a la nostra universitat. 

Com es farà per valoritzar i reconèixer la docència i la gestió?

A banda del que ja he comentat amb relació als processos de promoció, la gestió i la docència tindran els seus propis trams de reconeixement horitzontal. Així, dins de cada nivell, amb algunes especificitats, el PDI podrà optar al reconeixement de trams de docència (cada cinc anys) presentant-se al programa UDocentia, i de trams de gestió, amb reconeixement econòmic a partir dels càrrecs desenvolupats des del curs 18-19. 

Què és UDocentia i com ajudarà al professorat a fer millor la seva feina?

UDocèntia és el programa d’avaluació i millora docent del professorat de la UVIC-UCC. Aquest programa ha de ser una eina clau per acompanyar el professorat en el procés de millora de la seva activitat docent. El programa parteix d’un autoinforme del professor sobre diverses qüestions cabdals que configuren la seva tasca docent (metodologia, avaluació, clima d’aula...). Incorpora, també, les visions dels directors de departament i dels coordinadors dels estudis, permet compartir aula, inquietuds i decisions docents amb altres professors (fet que es fa en altres latituds, però que aquí encara no estem gaire avesats a veure), recull les enquestes de satisfacció dels alumnes, té en compte aspectes de l’aula virtual, així com un conjunt de característiques que condicionen la docència (nombre d’alumnes, impartició en anglès, la preparació de noves assignatures...). Crec que disposem d’un molt bon instrument per avaluar i formar al mateix temps els professors, tant els que ja fa temps que hi som com els de nova incorporació.

A més d’això estic molt satisfet amb el fet que hàgim pogut relligar el programa UDocentia amb els processos de promoció interna. Espero que això ajudi a arrelar el programa, a prestigiar-lo i a donar encara més valor a la docència que fem. 

Un cop implantades aquestes dues mesures, quines són les noves fites que us proposeu des del Vicerectorat de Professorat?

Ara mateix la fita és ser capaços d’executar aquestes actuacions amb eficiència i en els terminis previstos, procurant que tot el PDI se’ls faci seus. I amb una mirada atenta a les oportunitats de millora de cadascuna d’elles.  Molt lligat a això que hem comentat, hi ha també l’execució de les diferents places de promoció interna previstes per aquests propers tres anys. Fa temps que no teníem l’oportunitat de convocar-ne i crec que és una bona de manera de reconèixer l’esforç fet pel PDI. 

A banda de procurar reconèixer la feina del professorat que ja som a la UVIC-UCC, des del VP també continuarem treballant per captar nou talent, que ens permeti impulsar la recerca i la internacionalització. I ja per acabar, una de les fites que tenim més a curt termini és trobar la manera de resoldre els antics i nous serrells resultants de l’aplicació de la PDA. És una qüestió complexa, però que tanmateix no podem deixar d’abordar. I si em deixeu un espai més, voldria agrair des d'aquestes línies la feina, l’ajut i les aportacions de totes aquelles persones, PDI i PAS de la UVIC-UCC, que han contribuit i contribueixen a definir i a dur a bon port aquestes noves línies d’actuació.
 

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns