Té la paraula

Arnau Bardolet: “El Paranimf i la Sala Gòtica seran dos equipaments de la UVic-UCC que s’obriran a la ciutadania”

13.10.2022

Arnau Bardolet i Rifà és arquitecte tècnic i enginyer de l’Edificació, té un postgrau en Facility Management, un màster en Disseny de l’Espai Interior (Elisava) i un màster en Certificació i Avaluació de la Qualitat Ambiental dels Edificis. L’any 2005 va entrar a treballar a la UVic i, des de fa uns anys és el director de l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals. Ara que estem a punt d’estrenar dues grans instal·lacions que contribuiran a fer més gran el que anomenem Campus Ciutat, li hem demanat que ens expliqui com és el Paranimf, situat a l’antiga església de l’Hospital, i la Sala Gòtica annexa.

Com es va decidir d’ubicar el Paranimf a l’església de l’Hospital de la Santa Creu i quan?

En el moment en què la UVic fa l’aposta per desplegar les infraestructures a tota la ciutat i potenciar així el Campus Ciutat, es decideix que la seu institucional de la Universitat i de la Fundació Universitària Balmes se situï a la Casa de Convalescència. En aquest moment i dins aquest context, ja es pensa a treballar perquè l’antiga església de l'Hospital de la Santa Creu de Vic pugui convertir-se en la principal sala d’actes de la UVic-UCC, és a dir, el Paranimf. També es contempla l'opció de recuperar la Sala Gòtica annexa.

L’antiga església de l’Hospital, convertida ara en Paranimf, s’ha pogut restaurar gràcies a la Fundació Hospital de la Santa Creu i l’Ajuntament de Vic, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona.

Quant de temps han durat totes les obres i qui les ha finançades?

Les obres van començar el 2 de novembre de 2021 i han tingut una durada d’onze mesos. El finançament ha estat extern: bàsicament, ha procedit del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, de la Diputació de Barcelona i del Fons FEDER.

Explica’ns quines característiques tècniques té la nova sala.

El Paranimf de la UVic-UCC té una capacitat per a un màxim de 250 persones. Seguint la línia de tots els espais de la UVic, la flexibilitat en la configuració de la sala permet adaptar-la als diferents usos i a les diferents capacitats que l’acte en qüestió necessiti. Disposa d’un sistema d’il·luminació domòtic, un sistema audiovisual dimensionat i d’última generació, i una pantalla de grans dimensions.

Quines són les principals dificultats que heu tingut a l’hora de convertir un edifici antic i d’alt valor arquitectònic en una sala d’actes moderna i funcional?

La principal dificultat ha sigut arribar a un consens pel que fa a restauració, és a dir, veure com conservàvem les diferents actuacions històriques que s’han anat fent en el seu interior i, alhora, realçant el projecte inicial dels Morató.

En aquest sentit, s’han aplicat solucions efímeres, com les cortines que fan funció acústica i alhora ajuden a proporcionar la imatge que volíem aconseguir del Paranimf. També, s’han utilitzat pintures reversibles, és a dir, que en el futur es poden treure i recuperar el que hi havia originalment. A més, s'han documentat totes les accions realitzades.

Igualment, ha estat complexa la integració de les instal·lacions (il·luminació, connexions informàtiques, climatització...) respectant els elements històrics d’aquesta infraestructura.

A més del Paranimf, també s’ha restaurat la Sala Gòtica annexa. Quin ús tindrà?

La Sala Gòtica annexa, amb 200 m2 i amb una capacitat per a un centenar de persones, serà una sala polivalent, on es podran portar a terme conferències, exposicions, reunions i altres activitats de petit format. Està pensada perquè sigui molt funcional i està equipada, també, com una sala d’actes quant a organització de l'espai i tecnologia.

Així mateix, tant està preparada per complementar la capacitat del Paranimf i seguir l’acte que s'hi estigui desenvolupant amb retransmissió en directe, com per tenir un funcionament totalment independent.

Aquests dos equipaments complementen les sales d’actes de què ja disposa la Universitat i ha de permetre esponjar-ne l'ocupació, alhora que incrementar-ne els usos.

Aquestes noves instal·lacions del Campus només estaran a disposició de la Universitat?

No, és un equipament de la UVic-UCC, però també de la ciutat. A més d’acollir els principals actes acadèmics de la UVic-UCC, també s’obrirà a la ciutadania i estarà a disposició d’altres entitats i institucions del territori.

Com les donarem a conèixer a la ciutadania?

Per tal que la ciutadania i la totalitat de la comunitat universitària puguin conèixer aquests nous equipaments, hi haurà una jornada de portes obertes el divendres 21 d’octubre, de 16 h a 19 h, i durant tot el dissabte 22, de 10 a 14 h i de 16 h a 19 h.