Té la paraula

Dani Martínez i Aleix Martí: “Estem a punt d’aconseguir que el contingut dels webs de la UVic compleixi un dels estàndards internacionals més utilitzats”

18.03.2021

Dani Martínez és enginyer tècnic Industrial i enginyer tècnic en Telecomunicacions per la UVic, on va entrar a treballar l’any 2014 com a tècnic de Màrqueting. D’altra banda, l’Aleix Martí és enginyer tècnic en Telecomunicacions per la UPC, va entrar a la UVic l’any 2008 i és el responsable de la Unitat d’Aplicacions per a la Comunitat de l’Àrea TIC. Tots dos formen part de la Comissió digital de la UVic que vetlla, entre altres coses, per l’accessibilitat digital del web.

De què parlem quan parlem d’accessibilitat digital?

El web, com a concepte, va néixer amb l'objectiu d'esdevenir un recurs universal i disponible per a totes les persones que l'utilitzen, independentment de l'equipament, programari, llenguatge, ubicació o habilitats.

Quan parlem d'accessibilitat en l'entorn web, ens referim al seguit d'accions que els desenvolupadors, editors de contingut, dissenyadors o qualsevol persona que formi part de la creació de contingut per al web ha de tenir en compte per no excloure ningú de poder tenir accés a aquest contingut.

L'accessibilitat digital, en el concepte més ampli, vol dir permetre l'accés sense dificultats a tots els recursos digitals a tots els usuaris, amb independència de les seves discapacitats. Per tant, no solament el web, també tots els processos administratius, tots els documents oficials, qualsevol recurs promocional, recursos educatius o exàmens, les aplicacions per al mòbil...

Quin nivell d’accessibilitat té el nostre web?

Ara mateix estem en el camí d'aconseguir que tot el contingut dels diferents webs de la Universitat compleixi un dels estàndards internacionals més utilitzats. Es vol assolir el nivell doble A segons les directrius d'accessibilitat per a contingut web del W3C.

Si voleu més informació sobre el tema, tenim publicada una declaració d'accessibilitat al web: https://www.uvic.cat/accessibilitat

Quins aspectes convindria millorar? En què hem millorat?

Un dels aspectes més complicats en aquest tipus de projectes és el fet que hi ha molts editors de contingut. La urgència en la creació de contingut fa difícil tenir en compte aspectes d'accessibilitat essencials.

Existeixen centenars d'eines que ajuden a detectar errors per millorar, però en molts casos no és suficient. Un cas concret, detectar si una imatge té el text descriptiu o no, és molt fàcil, però valorar si el text descriptiu que té és bo, només es pot fer de forma manual.

Per exemple, un dels punts en què cal millorar és fer accessibles els vídeos afegint-hi subtítols, transcripcions i, si convé, suport de llengua de signes.

Hem millorat sobretot en temes estructurals del web. Per mencionar-ne alguns, hem corregit la repetició de links a la mateixa pàgina, per exemple, a la imatge d'una noticia i al títol, ambdós enllaçant al contingut de la noticia; hem afegit textos ocults per ser llegits pels lectors, per informar que l’enllaç que s’ha de clicar et porta a fora del web; hem reestructurat els títols h1, h2, h3... per complir amb la jerarquia i facilitar l'accés als continguts; i hem previst la navegació amb teclat; entre altres aspectes.

A més de l’accessibilitat digital, la comissió digital de la UVic del qual formeu part s’encarrega de molts altres temes. Què és i què fa aquesta comissió?

La comissió digital va néixer amb l'objectiu d'ordenar i vetllar les prioritats web entre l'Àrea TIC i Màrqueting. Bàsicament per tenir un punt de trobada on compartir i prioritzar tasques i projectes, així com canalitzar totes les peticions relacionades amb els webs institucionals.

En el marc d'aquest grup s'ha treballat el nou Apunt, el web de Medicina, el web de la UVic-UCC, el nou disseny del web UVic, totes les millores del web UVic, el nou web de Preparats, Llestos, Universitat!

Quins projectes té a l’agenda en aquests moments la comissió digital?

En aquests moments tenim sobre la taula millorar l’accessibilitat a tots els nivells; el nou web U360 sobre les infraestructures de la UVic; un cercador de titulacions al web UVic; una nova plantilla per als blogs de la xarxa mon.uvic.cat i el redisseny del web Preparats, Llestos, Universitat!