Té la paraula

Jan Frigola: "L'estudiant de Comunicació Audiovisual és creatiu, curiós, crític, analític i obert al que passa al seu entorn comunicatiu i social"

04.05.2023

Jan Frigola és llicenciat en Comunicació Audiovisual (UB), Màster en Comunicació, Art i Educació (UB), i doctor en Comunicació (UB). S'incorpora com a professor associat a la UVic l’any 2006 i el 2013 assumeix el càrrec de director del Departament de Comunicació de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) durant un període de vuit anys. El curs 2021-2022 es fa càrrec de coordinar la Comunicació de la FEC, i el 2022-2023 comença a coordinar el grau en Comunicació Audiovisual (CAV). Des del 2014 és el coordinador del grup de recerca consolidat i interinstitucional LMI (Learning Media & Interactions) de la UB-UVic. Actualment, forma part del grup EMPREN (UVic-UCC) i les seves principals línies d’investigació són les narratives audiovisuals, la comunicació i salut, i la marca de territori. L'entrevistem en el marc de la celebració del 20è aniversari dels estudis de Comunicació Audiovisual.

Quins són els principals canvis que ha tingut el grau de Comunicació Audiovisual des dels seus inicis, ara fa 20 anys?

De la mateixa manera que la forma de comunicar ha canviat al llarg d’aquests 20 anys, també ha evolucionat el grau en Comunicació Audiovisual. Ha calgut introduir-hi canvis per tal d'anar adaptant-lo a les noves necessitats formatives en un àmbit tan complex i canviant com és el de la comunicació. Un dels grans canvis va ser el pas de l’analògic al digital; posteriorment, l'aparició de noves formes narratives i nous formats interactius, i més recentment, nous canals de comunicació com les xarxes socials, amb la majoria de continguts visuals (Facebook, Instagram i Tik Tok, per dir-ne algunes) i les plataformes de continguts audiovisuals de gran consum (Netflix, HBO i Filmin, entre d'altres).

Si m’haguessis de dir els trets diferencials d’aquest grau a la UVic, quins serien?

En podria dir uns quants, però des del meu punt de vista em quedaria amb tres. D'una banda, qualitat docent, combinant el binomi acadèmic i professional. És a dir, personal docent i investigador amb un perfil més acadèmic i de recerca, per aportar a l’alumnat del grau el coneixement, el sentiment crític i analític que tot alumne de la UVic-UCC hauria de tenir, i el PDI amb perfil professional per aportar la seva experiència i trajectòria professional a l’alumnat del grau.

De l'altra, instal·lacions específiques (estudis de ràdio, platós de televisió i fotografia, aules d'ordinadors Mac i PC, sala de projecció de cinema, aula de simulació, etc.), on l'alumnat obté un coneixement pràctic molt efectiu que el dota de les competències necessàries en l'ús de tecnologies i instrumental professional. També hi ha un servei d'audiovisuals amb préstec de materials (càmeres de fotografia, de vídeo, microfonia, il·luminació i materials complementaris).

I, de l'altra, una bona atenció personalitzada i assessorament al llarg de tot el grau mitjançant la figura del tutor acadèmic i del cos docent en general (POAT), per guiar l’alumnat i acompanyar-lo perquè pugui aconseguir les seves fites, i una còmoda i ràpida inserció en el món laboral. També es garanteixen unes pràctiques obligatòries en empreses incloses en els plans d'estudi i adaptades a les necessitats i inquietuds dels estudiants.

Quin és el perfil de l’estudiant que opta per CAV?

Un alumnat amb un perfil creatiu, curiós, crític, analític, obert al que passa al seu entorn comunicatiu i social, que té ganes d’explicar històries i comunicar-les a través de l’audiovisual. També, amb motivació per adquirir habilitats tècniques multidisciplinàries, amb capacitat de treball en equip, autònom…

Com es relaciona el grau amb l’entorn professional del sector?

Es relaciona perfectament amb les empreses del seu propi sector (mitjans de comunicació, productores audiovisuals, agències, entitats educatives…) i amb les que no hi són tan afins, també, perquè actualment totes les empreses han de comunicar i necessiten una persona o equip de persones que tinguin els coneixements adequats per poder lliurar el missatge d’una forma correcta, que conegui el llenguatge i la narrativa, per tal de comunicar i arribar al destinatari sense soroll en el missatge.

Quins són els reptes de futur per mantenir l’excel·lència acadèmica?

Continuar treballant en la línia que ja s’ha traçat des de fa temps per a aquest grau de CAV, gràcies a la feina de les diverses coordinacions i l’equip de la facultat al llarg dels 20 anys de la seva existència. Una línia que ens fa estar oberts a un món comunicatiu molt canviant, adaptant-nos ràpidament als canvis; a ser molt proactius; a plantejar i assumir els reptes que la comunicació ens planteja; a continuar impartint una bona docència; a ser crítics i fer autocrítica; a ser exigents amb nosaltres com a PDI i exigir a l’alumnat, i a portar a terme una recerca de qualitat per estar al dia sobre què passa al nostre entorn.

Com celebrareu o esteu celebrant aquesta efemèride?

Amb diverses activitats al llarg de tot l’any: conferències, congressos específics, tallers, projeccions, taules rodones, i també creant un Cinefòrum, lliurant premis de recerca del sector de la Comunicació Audiovisual, donant a conèixer el nostre alumnat en festivals i certàmens especialitzats… i una llarga llista que encara no ha acabat.