Té la paraula

Joan Arumí, Albert Juncà i Gil Pla: “Si l’esport no condueix a la felicitat, potser no té gaire sentit apuntar-hi els fills”

28.09.2020

Joan Arumí, Albert Juncà i Gil Pla són companys i professors del departament de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport de la UVic-UCC. A més d’haver viscut l’esport des de la pràctica esportiva i des de la classe, darrerament també ho fan com a pares. Acaben de publicar a Eumo Editorial Des de la graderia, un llibre que dona respostes sobre el paper que tenen les famílies en l’esport educatiu.

D’on surt la idea de fer aquest llibre?

Joan Arumí: Els tres autors del llibre compartim (bé, compartíem perquè des de fa poc l’Albert Juncà ens ha deixat!) despatx en el departament de Ciències de l’Activitat Física de la FETCH. Quan ens trobem al despatx després del cap de setmana és habitual que parlem de com ha anat la competició dels nostres fills i filles com, també, de tot allò que ha passat en l’esport professional. Fa un any i mig ens vam decidir d’anar recollint anècdotes i situacions i anar-les lligant amb reflexions i argumentacions que expliquem als nostres alumnes a les classes de CAFE. Hem construït un relat entrelligant anècdotes, reflexions i explicacions del món de l’esport des d’una perspectiva educativa.

A qui va dirigit?

Gil Pla: El llibre es dirigeix inicialment a pares i mares i familiars d’esportistes, i té la intenció d’ajudar-los a exercir millor la seva funció parental en el mon esportiu. Ara bé, en el procés d’explicar l’esport des d’un enfocament parental, també volem ajudar a tots els col·lectius que integren un club (entrenadors, directius i aficionats) a comprendre amb una perspectiva més àmplia i integradora, el fenomen de l’esport. També ens dirigim a tots ells. I ja de retop, si aquests últims se’l llegeixen creiem que també podem arribar a aquells pares i mares que tots tenim al cap i que potser no estarien interessats en llegir-lo.

Per què el llibre surt ara?

Joan Arumí: No crec que hi hagi cap motiu específic perquè el llibre hagi sortit ara, però és cert que, mentre que els llibres sobre reflexió pedagògica, educació i escola són molt habituals, els d'assaig i de reflexió en l'àmbit esportiu no ho són gens. És un bon llibre perquè l'àmbit esportiu agafi musculatura educativa.

Quines són les grans preguntes que es plantegen els pares i mares a l’hora d’apuntar els fills a fer un esport?

Albert Juncà: El llibre proporciona pautes per a aspectes molt concrets que afecten els pares i mares de nens i nenes que fan esport. Per exemple, a quin club els he d’apuntar? Què he de fer si el meu nen és bo i me’l venen a buscar? Com puc ajudar els fills en el seu aprenentatge de l’esport? Com puc millorar la comunicació amb els fills aprofitant el fet esportiu? Cal tenir present que si l’esport no condueix a la felicitat, potser no té gaire sentit apuntar-hi els fills.

Quina importància té per als fills que els pares s’hi impliquin?

Albert Juncà: Un dels aspectes potencialment més interessants de fer esport és la capacitat que té per, si es fa ben fet, millorar l’autoestima dels nens. La mainada necessita i cerca reconeixement. I que els pares siguem a les graderies és una manera de dir-los que som allà, que el nostre temps el volem destinar a veure’ls, a compartir l’experiència esportiva amb ells. Caldria no oblidar que són ells els que juguen, els que aprenen, competeixen i gaudeixen. Així, els pares hauríem d’actuar per tal d’ajudar a acomplir aquests tres preceptes: com els puc ajudar a gaudir més, a aprendre per ells mateixos i a potenciar el valor de jugar i competir.

Com és i com s’estructura el llibre?

Gil Pla: El lector trobarà un llibre accessible que mitjançant un llenguatge amè i farcit d’anècdotes reals habituals, però també algunes de sorprenents, s’anirà trobant els grans reptes de les relacions de les famílies en l’esport i dels clubs amb aquestes famílies. Per aconseguir-ho, expliquem l’esport a través del recurs literari dels temps del partit: abans de seure a la graderia, durant el partit i un cop ens aixequem del seient. En cada capítol abordem diversos temes de l’esport des de la mirada parental i mostrem una perspectiva general de les circumstàncies que hi concorren.