Skip to main content

Té la paraula

Joan Carles Trullàs: “Volem garantir que tot el professorat de la Facultat de Medicina tingui coneixements i formació sobre la metodologia docent que fem servir”

14.03.2024
Share

Joan Carles Trullàs és doctor en Medicina, especialista en Medicina Interna i cap del Servei de Medicina Interna de l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa. L’any 2019 va entrar com a professor agregat de la Facultat de Medicina, on imparteix les assignatures d’Exploració Física i Pràctica Clínica. Fa un any que va assumir la direcció de la Càtedra d’Educació Mèdica, creada i impulsada pel primer degà de la Facultat, el Dr. Ramon Pujol.

Per què és important que la UVic-UCC tingui una Càtedra d’Educació Mèdica?

Crec que ho és per dos motius. El primer, per garantir que tot el personal docent i investigador (PDI) tingui coneixements i formació sobre la metodologia docent que fem servir a la Facultat. Cal partir de la base que ser un bon metge, un bon professional assistencial de la salut o un bon investigador no t’assegura que siguis per força un bon professor. La Càtedra, doncs, el que fa és procurar que tot el PDI de la Facultat pugui estar al dia pel que fa a metodologia docent. 

El segon motiu seria fer recerca sobre educació mèdica (i en ciències de la salut en general), perquè és un camp que ha quedat històricament molt oblidat.

Quins són els principals desafiaments que afronta l'educació mèdica en l'actualitat? 

Els desafiaments principals que tenim al davant són adaptar-se. És a dir, adaptar l'educació mèdica als nous temps, a les noves generacions i a les noves tecnologies. Aquest és un procés que potser la covid-19 ens ha fet accelerar perquè ens ha fet preguntar fins a quin punt la docència ha de ser presencial o bé online o si és millor que sigui híbrida. Ara, però, cal saber què passarà amb la intel·ligència artificial, que és tot un desafiament i a propòsit de la qual encara sabem ben poca cosa. De moment tenim poca evidència de la seva utilitat tant en l'àmbit docent com l'assistencial en salut. Per tant, un dels desafiaments que caldrà afrontar en els pròxims anys serà entendre-la i veure com podrem fer servir la intel·ligència artificial en l’àmbit educatiu.

Amb quines eines concretes es focalitza la Càtedra per crear evidència científica en educació mèdica? 

Bàsicament intentem fer dues coses. Una és dur a terme revisions de l’evidència científica que actualment ja existeix i sobre la metodologia que fem servir per no acomodar-nos. Intentem agafar el millor de cada metodologia per aplicar-la a la Facultat i fer servir allò que s’ha demostrat que és útil, intentant defugir els dogmes i les modes. Alhora, però, ens toca pensar i portar a terme els nostres propis estudis o investigacions sobre innovació docent i educació mèdica, sobretot en aquells aspectes que poden ser més controvertits o en els que cal aportar coneixement perquè no n’hi ha.

Com hauran de ser els professionals de la salut del futur?

Jo penso que sempre hem intentat garantir que tots els professionals de la salut tinguin uns bons fonaments teòrics. Però també és molt important assegurar-nos que durant tota la formació, a més de tenir els coneixements, els futurs metges tinguin la capacitat d’implementar aquests coneixements i resoldre problemes en un entorn real. Per això caldrà ser especialment curosos a l’hora de vetllar per la qualitat de les pràctiques, que han de ser ben tutelades, que no estiguin massificades i que després siguin ben avaluades. Per altra banda, caldria garantir també que els professionals de la salut han adquirit altres competències o aptituds que són imprescindibles per poder exercir la professió, com són l’empatia, la capacitat de comunicar-se bé amb el pacient, i el tracte personal i humà.

Com s'integra la Càtedra d'Educació dins el conjunt de la UVic-UCC i com col·labora amb altres entitats científiques i educatives? 

A dins de la UVic-UCC, lògicament, estem en contacte amb les facultats, especialment la Facultat de Medicina, que és amb la que més treballem, però també col·laborem amb altres càtedres, com la de Bioètica i la de Simulació, perquè hi compartim membres i coneixements. També som membres de la Societat Espanyola d'Educació Mèdica i el nostre objectiu de futur seria poder contactar i col·laborar amb altres càtedres o unitats d'educació mèdica que hi ha en altres llocs de l'Estat espanyol per poder fer projectes en comú. I, mirant una mica més enllà, ens agradaria poder arribar a establir vincles amb càtedres i unitats d’àmbit internacional per poder-nos sumar a projectes de més abast.

De tota manera, el que és evident és que el fet que la Facultat de Medicina de la UVic-UCC hagi decidit tenir aquesta càtedra és una prova del seu compromís amb la qualitat docent. No totes les facultats en tenen, i n’hi ha que tenen unitats d’educació mèdica que són més consultives que executives i no totes fan recerca.

Quines activitats heu portat a terme fins al moment?

Cada any organitzem cursos de formació en metodologia, que fins ara han anat molt bé. Els professors s’hi apunten voluntàriament, tot i que en alguns casos, és prescriptiu per poder fer determinades assignatures. Teòricament, tothom és bo per fer una classe magistral amb unes diapositives de PowerPoint, però no pots fer servir bé una metodologia d’aprenentatge basada en casos clínics o en problemes si no t’has format prèviament.

Enguany, hem organitzat dos cursos que han estant tenint un gran èxit d’assistència, un sobre l’elaboració de casos clínics i l’altre sobre com fer bones preguntes d’examen d’elecció múltiple. A falta de dos mesos per portar-se a terme les formacions, ja tenim una trentena d’inscrits.

 

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns