Té la paraula

Jordi de San Eugenio: "La Universitat es concep i es percep mitjançant les accions de divulgació científica que som capaços de projectar"

07.10.2020

Jordi de San Eugenio és doctor amb premi extraordinari en Comunicació Social per la Universitat Pompeu Fabra. Va començar a treballar a la UVic el curs 2004-2005 com a professor associat impartint l’assignatura "Comunicació turística” i des de llavors ha impartit docència en l’àmbit de la comunicació (Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i Relacions Públiques). Ha estat director del Departament de Comunicació i vicedegà de la Facultat d'Empresa i Comunicació. També forma part del grup de recerca TRACTE, i s'ha especialitzat en l'estudi de les marques territorials, a partir del qual desenvolupa la docència, recerca i projectes de transferència de coneixement al sector productiu. Aquest setembre ha estat nomenat ajunt al vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement.

Quines tasques té assignades l’adjunt al vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement?

Les tasques són moltes i variades, però, per fer-ho curt, hi ha una part de monitorització, seguiment, control i valorització de la recerca i la transferència de coneixement que es fa a la nostra institució. Hi ha una altra línia d’actuació de suport i execució de les decisions estratègiques que es prenen des del vicerectorat al qual pertanyo. Finalment, hi ha un tercer àmbit d’actuació relacionat amb el disseny d’accions orientades al creixement i expansió de la recerca i transferència de coneixement de la UVic-UCC.

Quins objectius et proposes assumir?

L’objectiu més simplista, com sempre a la vida, és el de “fer-ho bé”. L’objectiu més aprofundit es concreta en oferir una sortida fiable i efectiva a les tasques que se m’han encomanat i de les quals hem parlat abans. Hi hauria un tercer objectiu que es concreta en passar-m’ho bé i fer-ho passar bé a tothom amb qui comparteixo la meva feina.

Quin paper juga la divulgació científica?

La divulgació científica esdevé clau en el procés d’acostament de la Universitat a la societat civil. Per tant, i en molts casos, la Universitat es concep i es percep, a ulls de la societat, mitjançant aquelles accions de divulgació científica que som capaços de projectar. A efectes d’utilitat, visibilitat i acostament de la Universitat a la nostra societat, la divulgació científica té, sens dubte, un paper cabdal.

Quines accions cal fer per visibilitzar la recerca que fem a la UVic?

Existeixen indicadors objectius que demostren el creixement exponencial de la recerca que es fa a la casa en els darrers anys. La recerca que fem a la UVic-UCC ja és visible i, aquí, les estratègies de màrqueting i comunicació són (i seran) clau per generar repercussió i notorietat a nivell intern i extern. La Universitat pren sentit, en molt bona mesura, perquè s’hi fa recerca. Una institució educativa que no fa recerca no l’entenc com a universitat. És per això que, des del meu punt de vista és molt important projectar en fòrums adequats la investigació que fem a la nostra institució.

Amb quin esperit et prens el nou càrrec?

L'esperit és el d’agraïment i responsabilitat per la confiança dipositada en la meva persona, d’aprenentatge constant i, en conseqüència, de creixement personal. Em considero un tastaolletes i, per tant, tenir l’opció de treballar al Rectorat de la meva universitat és una gran oportunitat que no voldria desaprofitar.