Skip to main content

Té la paraula

Jordi Martí: “Volem que els nens i les nenes es formulin preguntes investigables, i que hi puguin donar resposta aplicant les pràctiques pròpies de l'activitat científica”

18.05.2023
Share

En Jordi Martí és llicenciat en Biologia per la Universitat de Barcelona i doctor en Didàctica de les Ciències per la Universitat Autònoma de Barcelona. És professor de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia des del curs 1997-1998. També, és membre del grup de recerca GRECC i s’ha especialitzat en els processos de construcció de coneixement científic, dels 6-12 anys, i la formació de mestres de primària per a l’ensenyament de les ciències. És l’ànima del congrés La Ciència feta pels Infants, que enguany arriba a la 20a edició.

D’on neix la idea d’organitzar el congrés La Ciència feta pels Infants?  

La idea sorgeix dels contactes que en Sebastià Riera i jo mateix teníem amb les persones responsables del Centre de Recursos Pedagògics d'Osona, en aquell temps, en Xavier Albert i l'Imma Verdaguer, per fer formació permanent de mestres a la comarca d'Osona en relació amb l'ensenyament de les ciències.

Això va portar a pensar en la possibilitat d'oferir un espai als nens i nenes de les escoles de la comarca on poguessin compartir les seves investigacions, emulant els congressos científics dels científics professionals. A tots plegats ens va semblar una bona idea, perquè a més a més no teníem coneixement que hi hagués una iniciativa similar a cap altre lloc de Catalunya. El primer congrés es va organitzar el novembre del 2003, coincidint amb la Setmana de la Ciència. Veient que al novembre era molt just, el mateix curs vam organitzar un segon congrés, el maig de 2004, i a partir d'aquí sempre s'han portat a terme al mes de maig, excepte l'any 2020 per culpa del confinament domiciliari per la covid-19. 

Quins objectius es proposa el congrés? 

El congrés sol ser, bàsicament, un espai on els nens i nenes d'infantil i primària puguin comunicar i compartir les investigacions que han dut a terme a l'aula durant el curs amb altres nens i nenes d'altres escoles. Aquest és l'objectiu principal.

Indirectament, també perseguim que a les escoles s'introdueixi més seriosament la investigació científica real dels alumnes, i no pas la simple cerca d'informació bibliogràfica o d'experts, perquè sovint a l'escola s'entén que investigar és això. El que nosaltres pretenem, i en això ajudem les escoles que ens ho demanen, és que els nens i nenes es formulin preguntes investigables i que hi puguin donar resposta aplicant les pràctiques pròpies de l'activitat científica, com ara l'obtenció i anàlisi de dades, l'establiment de conclusions empíriques, la modelització, la construcció d'explicacions científiques, l'argumentació d'acord amb l'evidència, etc. Un altre objectiu indirecte és oferir un fòrum d'intercanvi d'experiències d'investigació exitoses per a tots els mestres que hi participen.      

Quina mena de treballs s’hi presenten? 

S'hi presenten investigacions que els nens i nenes han portat a terme durant el curs. Els temes són molt variats, però sempre parteixen d'una pregunta investigable. Al llarg d'aquests anys s'han presentat investigacions sobre el funcionament del cos humà, sobre el comportament dels animals, sobre la nutrició o la reproducció de les plantes, sobre molts fenòmens físics o químics, sobre la formació del relleu o sobre alguns fenòmens astronòmics (estacions, eclipsis, fases de la lluna), etc.  

Com es preparen les escoles per participar en aquest esdeveniment? 

La preparació a les escoles té dos moments. En un primer moment, es dediquen sessions de classe a definir el problema que s'investigarà, a dissenyar de quina manera es portarà a terme la investigació i, finalment, a dur a terme la investigació. En un segon moment, hi ha la preparació de la comunicació que es presentarà el dia del congrés. Tot plegat, suposa que l'activitat permet als mestres i als seus alumnes treballar molts aspectes relacionats tant amb la competència científica com amb la competència lingüística. 

Quins beneficis creus que aporta La Ciència feta pels Infants als nens i nenes que hi participen? 

Pel que he vist durant tots aquests anys, penso que els ofereix l'oportunitat de participar en una activitat única. A moltes escoles els nens i nenes expliquen les seves recerques, però això es fa normalment en l'entorn de la pròpia classe o de l'escola. En aquest cas, la comunicació és a altres nens i nenes com ells o més petits i, per tant, han de ser conscients de què vol dir això a l'hora de preparar la comunicació. A més a més, el fet de venir a l'Aula Magna de la UVic-UCC també és un estímul, i fa que els nens i nenes vegin que la seva investigació té un objectiu afegit, que és la comunicació als altres. Això també els ajuda a conèixer millor com treballen els científics.

I a la Facultat? 

A la Facultat, i sobretot als graus en Mestre, penso que ofereix la satisfacció de tenir nens i nenes voltant per la UVic-UCC i mostrant el que són capaços de fer juntament amb els seus mestres, la qual cosa és un bon exemple per als nostres estudiants i per al professorat de Didàctica de les Ciències i de Didàctica de la Llengua.

A més a més, l'anàlisi de les comunicacions presentades també ha donat lloc a algunes recerques puntuals, tant d'investigadors del grup GRECC com d'estudiants en treballs de TFG o de TFM. Enguany, d'altra banda, hem iniciat contactes amb una investigadora brasilera molt interessada en com es porten a terme aquests congressos científics.   

Quina valoració fas del certament després de 20 anys de dur-se a terme? 

Una valoració molt positiva. En primer lloc, perquè fa 20 anys que dura i en els temps en què vivim, on es parla molt d'algunes coses durant molt poc temps, em sembla que celebrar la vintena edició és un mèrit. Això diu molt de totes les persones que ens impliquem en l'organització del congrés, especialment dels mestres del CRP d'Osona, que durant tots aquests anys han estat els responsables d'animar les escoles a participar-hi.

També estem contents perquè en un moment o altre hi han participat gairebé totes les escoles d'Osona i el Lluçanès, i algunes escoles han incorporat la seva participació al Pla anual d'activitats del centre. Estem molt agraïts d'aquesta confiança i fidelitat. Finalment, també estem molt contents d'haver exportat una idea que va néixer a la Vic a d'altres territoris, de manera que actualment es porten a terme (o ho ha fet durant aquests vint anys) congressos científics infantils a diferents localitats: Vilanova i la Geltrú, Lleida, l'Hospitalet de Llobregat, Barcelona-Cosmocaixa, Badalona i Olot. També està previst que el curs vinent se'n facin a les ciutats de Girona i de Tarragona.   

 

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns