Té la paraula

Laia Forcada: “Cal que siguem especialment diligents en la protecció de dades, ja que tenim una responsabilitat important en aquest àmbit”

26.01.2023

Laia Forcada i Serrabasa és graduada en Dret i està finalitzant dos màsters universitaris, un en Responsabilitat Social Corporativa i l’altre en Propietat Intel·lectual i Dret de les Noves Tecnologies. També ensenya Dret administratiu a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya. Va entrar a treballar a la UVic l’any 2017 i, com a tècnica de Serveis Jurídics dins la Secretaria General, és la responsable de la protecció de dades de la institució. L'Apunt l'entrevista en el marc del Dia Internacional de la Protecció de Dades, que se celebra aquest dissabte, 28 de gener.

Què és la protecció de dades?

La protecció de dades és el conjunt de tècniques jurídiques i informàtiques enfocades a garantir els drets de les persones respecte al control de la seva informació personal i sobre la confidencialitat, integritat i disponibilitat d’aquesta informació.

Cal tenir en compte que el dret a la protecció de dades gaudeix de la màxima protecció en l’ordenament jurídic i està reconegut com a dret fonamental.

Per què és important per a qualsevol empresa o institució tenir-la en compte?

És essencial que les entitats estiguin sensibilitzades i treballin per a la protecció de dades personals, ja que ens ofereixen informacions relatives a persones físiques i les fan identificables.

A més, en el cas de la UVic-UCC, gestionem moltes dades personals i de categories especials, que són dades especialment sensibles. Per tant, cal que siguem totes i tots especialment diligents, ja que tenim una responsabilitat important en aquest àmbit. La gestió de les dades personals abasta una pluralitat d’operacions i processos que s’inicia en el moment en què les recollim i finalitza en el moment en què les eliminem, passant pel seu correcte emmagatzematge, i la transferència i comunicació a tercers. Això fa que totes i tots participem en alguna d’aquestes fases i, per tant, és imprescindible la col·laboració de tothom per al correcte compliment de la normativa.

Què va implicar el nou reglament de protecció de dades?

El Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, conegut com a Reglament general de protecció de dades (RGPD), es va publicar el maig de 2016 i, tot i que va entrar en vigor el 24 de maig de 2016, es va començar a aplicar el 25 de maig de 2018.

El RGPD va incorporar una pluralitat de novetats, algunes de molt rellevants, com per exemple el fet que desapareix el consentiment per omissió o implícit, de manera que el consentiment sempre s’ha de manifestar de forma expressa mitjançant una acció afirmativa. També s’amplien els drets de les persones interessades, ja reconeguts a la normativa anterior (accés, rectificació, supressió i oposició), i s’hi afegeixen la limitació del tractament, la portabilitat i no ser objecte de decisions individuals automatitzades. Aquests són només dos exemples que mostren com l’objectiu del nou reglament de protecció de dades és que sigui més garantista per a la ciutadania.

Com ho estem gestionant des de la UVic-UCC?

El compliment de la normativa sobre la protecció de dades personals depèn de la Secretaria General de la UVic-UCC i es treballa conjuntament en el marc dels Serveis Jurídics de la Universitat. El delegat de Protecció de Dades de la UVic-UCC és Josep Matas, assessor extern que vetlla pel compliment de la normativa.

A més, en l'àmbit universitari treballem en xarxa, principalment amb les universitats catalanes, per establir criteris, interpretacions jurídiques i mètodes de treball similars.

Per tant, la protecció de dades es gestiona de forma coordinada internament i externament amb la voluntat de poder oferir una atenció de qualitat i proximitat a tota la comunitat universitària.

Quins reptes de futur ens proposem a curt i a mitjà termini en aquest àmbit?

El principal repte a curt termini és conscienciar i sensibilitzar la comunitat universitària sobre la importància d’un tractament de dades responsable i diligent, a través de la informació i formació dels diferents col·lectius. A mitjà termini s’està treballant la vinculació de la protecció de dades amb altres projectes estratègics de la UVic-UCC, com els objectius de desenvolupament sostenible.

Cal que tinguem present que la protecció de dades no és un assumpte independent ni aliè al nostre dia a dia, sinó que es tracta d’un tema absolutament transversal i quotidià, en què cal prestar una atenció i cura especial. Les dades són el principal actiu econòmic en l’actualitat.