Té la paraula

Malu Calle: “Un element important en la determinació d’assumir el deganat és la meva convicció que fan falta més dones en càrrecs de decisió"

L'1 de setembre passat, coincidint amb l’inici del curs acadèmic, Malu Calle va convertir-se en la nova degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic. Doctora en Matemàtiques, treballa a la UVic des de l’any 1990. Ha estat directora del Departament de Biociències de la FCTE i coordina el grup de recerca en Bioinformatics and Bioimaging (BI-SQUARED). La seva recerca està centrada en el desenvolupament de nous mètodes per a l'anàlisi de dades genètiques i del microbioma, i en el disseny de models de predicció de l’aparició i l’evolució de malalties. El 2016 va ser la primera catedràtica de la institució.

Què et va fer decidir de presentar-te al deganat de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries?

El cert és que em va costar prendre la decisió de presentar-me al deganat de la Facultat. Després de quatre anys com a directora del Departament de Biociències, em trobava en un moment en què coneixia molt bé les tasques que aquest càrrec implica, i havia aconseguit compaginar força bé la gestió amb la docència i la recerca. Presentar-me al deganat volia dir començar de nou en un càrrec de gestió molt demandant, que molt probablement no em permetria continuar fent recerca al mateix nivell que l'estava fent, i que podia tenir una càrrega emocional important.

Vaig valorar-ho molt i, després que força companys de la Facultat i també el rector m'ho demanessin, vaig decidir presentar-m'hi. Vaig pensar que era afortunada de tenir l'oportunitat de posar-me al davant de la Facultat i poder contribuir al seu creixement. Un element important en la meva decisió va ser la meva convicció que fan falta més dones en càrrecs de decisió.

Després d'un mes en el càrrec, quin diagnòstic fas de la Facultat? En quin punt es troba?

Estic molt contenta de la decisió que vaig prendre i plenament dedicada a les meves noves tasques a la Facultat. Tinc la sort d'haver començat el meu nou càrrec en un moment molt favorable per a la Facultat. Hem tingut molt bona matrícula, tant dels graus com del màster. Hem engegat el nou grau en Biomedicina amb molt bona acollida i sense que hagi tingut cap impacte negatiu en els altres graus de biociències. Per tot plegat, som en un moment en què tenim una oferta de graus molt consolidada i equilibrada.

Aquesta estabilitat pel que fa als graus ens situa en una molt bona posició per considerar l'ampliació de l'oferta de titulacions de màster i intensificar els esforços en altres àmbits, com ara la recerca, la transferència de coneixement, la formació contínua o la divulgació científica en els diferents àmbits d'expertesa de la Facultat.

Quins són els eixos principals en què basaràs el teu mandat?

La meva intenció és treballar per reforçar els diferents àmbits de coneixement de la Facultat de manera transversal. Quant a docència, les principals actuacions seran el desplegament del nou grau en Biomedicina i l'elaboració de noves propostes de màsters oficials, postgraus i formació contínua vinculats a les àrees d’expertesa de la Facultat. Continuarem impulsant el programa de mentories i altres mesures que estem explorant per reduir la taxa d’abandonament.

Vull reforçar el rol dels departaments per vertebrar i donar suport a la recerca i la transferència de coneixement que desenvolupen els grups de recerca de la Facultat i, molt important, per donar-li més visibilitat. També volem ajudar al PDI de nova incorporació a vincular o traslladar la seva recerca a la Universitat, i facilitar que els estudiants de doctorat tinguin un paper més rellevant en la dinàmica de la Facultat.

Un altre eix important d'actuació serà la internacionalització: més enllà de la mobilitat, l'Àrea d'Internacional de la Facultat ha de donar suport a la identificació i implantació de propostes de màsters o postgraus internacionals i de noves col·laboracions en l'àmbit de recerca.

Finalment, vull potenciar la relació amb les empreses per tal d'identificar punts comuns de col·laboració en formació contínua, recerca i transferència de coneixement.

En quines coses ha canviat la teva feina des que ets degana?

La meva feina ha canviat molt. El càrrec de degana implica estar involucrada en tots els àmbits d'actuació de la Facultat: l'àmbit acadèmic, el de recerca, el de personal, infraestructures, etc. Això suposa moltes reunions de treball i coordinació, tant amb el meu equip com amb els òrgans de govern de la Universitat, i la participació en molts actes institucionals, acadèmics i culturals. Tinc reservat un dia a la setmana sense reunions per poder treballar en tasques que requereixen més concentració i reflexió, com la lectura de documentació o l'elaboració de línies estratègiques.

Intento estar disponible tant com puc per a qualsevol persona de la Facultat que vulgui parlar amb mi, i això vol dir que estic moltes hores presencialment al meu despatx. I, tot i que he hagut de congelar el meu encàrrec de recerca avançada, intento reservar algunes hores a la setmana per fer recerca i reunir-me amb la meva estudiant de doctorat.

Cinc professors i professores  de la Facultat han rebut la Menció  M. Encarna Sanahuja, en el marc de les Distincions Jaume Vicens Vives. Com valores aquest fet?

És un gran honor per a la Facultat comptar amb persones tan implicades en l’impuls de programes de divulgació científica i d'impacte social des de la Universitat. En aquest cas es tracta d'un projecte que aborda el problema de les desigualtats de gènere en la vida acadèmica i l'impacte dels estereotips socials en les vocacions científiques. Des de la Facultat donarem suport plenament a les activitats que es vulguin dur a terme en el marc del projecte per fomentar les vocacions en els àmbits científic i tecnològic, i que contribueixin a erradicar estereotips de gènere encara molt presents a la societat.