Té la paraula

Maria Cuenca: “L'One Health és el concepte d'una salut global, que abasta no només la salut de l'ésser humà, sinó també la del planeta i tota la seva biodiversitat”

16.03.2023

Maria Cuenca Cambronero és llicenciada en Biologia per la Universitat de València, Màster en Biologia de la Biodiversitat i Conservació per la Universitat Pablo de Olavide, de Sevilla, i doctora en Ecologia Evolutiva per la Universitat de Birmingham. Va entrar a la UVic el març de 2021 com a postdoc sènior en el projecte de PONDERFUL, liderat per Sandra Brucet. La seva línia de recerca se centra en tres pilars principals: ecologia evolutiva, canvi climàtic, i biodiversitat i funcions de l'ecosistema, i la seva investigació es concreta en els ecosistemes d'aigua dolça (llacs i llacunes) i en com el canvi climàtic pot afectar la supervivència, l'evolució i la seva biodiversitat i, en conseqüència, tot l'ecosistema. Recentment, ha publicat un article relacionat amb el projecte PONDERFUL: “Challenges and opportunities in the use of ponds and pondscapes as Nature-based Solutions”, centrat en el paper fonamental de les basses com a solucions naturals a molts problemes actuals desenvolupats en resposta al canvi climàtic. Va ser la coordinadora de la jornada de recerca One Health: from Environment to Individuals, que va tenir lloc a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) divendres passat.

Què és el concepte One Health i per què és important per a la salut pública?

One Health és el concepte d'una salut global, que abasta no només la salut de l'ésser humà, sinó també la del planeta i tota la seva biodiversitat. One Health destaca com n'és d'important el maneig del nostre entorn per a la salut individual, ja que en depèn el nostre benestar i la nostra supervivència. Un exemple fa referència a un tema molt rellevant actualment, com és el de la salut mental. Un entorn saludable aporta serenitat, un espai per gaudir d'activitats a l'aire lliure i un centre d'inspiració. Tot plegat posa de manifest la importància de tenir cura del nostre entorn.

Com es relaciona el concepte One Health amb la salut dels animals, els humans i el medi ambient?

A la jornada sobre One Health desenvolupada a la UVic, estudiants de doctorat de diverses disciplines, inclosa l'ecologia aquàtica, la biotecnologia i la bioinformàtica, van posar de manifest la connexió que hi ha entre totes, exposant com aquestes podien estar interconnectades. Per destacar algunes de les exposicions, Victoria Frutos va destacar la importància que té la salut ambiental en ecosistemes d'aigua dolça i la seva biodiversitat. Veronica Salgado va exposar la seva tesi sobre la salut individual a través del tractament de ferides cròniques i com aquestes poden ser tractades a través de la investigació. Finalment, Meritxell Pujolassos va assenyalar com el microbioma està relacionat amb la salut individual i com aquest alhora està relacionat amb la nutrició i la qualitat de la nostra alimentació, directament lligada amb la salut ambiental.

Quins són els reptes i les oportunitats d'implementar l'enfocament One Health a la recerca?

El repte que implica l'One Health és tenir una visió més global i general de les connexions entre la salut ambiental i la salut individual. Moltes vegades és difícil visualitzar com estan interconnectades les dues disciplines i com es pot beneficiar l'una de l'altra. No obstant això, ofereix l'oportunitat de crear nous projectes en què les dues disciplines es puguin connectar i investigar com una salut ambiental podria beneficiar l'ésser humà, per exemple, pel que fa a alimentació o salut mental, prèviament esmentades.

Divendres passat la FCTE va organitzar una jornada sobre One Health. Quin objectiu perseguia i quines aportacions rellevants s'hi van fer?

L'objectiu va ser ressaltar el paper fonamental de les investigacions dutes a terme per estudiants de doctorat a la UVic-UCC i com aquestes investigacions poden estar connectades. A més de les presentacions realitzades per doctorands en format d'exposicions orals i pòsters, hi va haver la intervenció de tres convidats internacionals, que no només van fer una aportació científica a la jornada, sinó que van servir com a inspiració per a futurs investigadors.

Quines iniciatives globals estan actualment en marxa per avançar en l'enfocament One Health? I la UVic-UCC, quin posicionament hi ha de tenir?

En l'actualitat, s'estan duent a terme diversos estudis en l'àmbit internacional a la UVic-UCC. Un d'ells és el projecte PONDERFUL, liderat per Sandra Brucet, i centrat en la salut ambiental de sistemes aquàtics i com aquests podrien beneficiar la salut humana a través del concepte “Solucions basades en la natura” (NbS per les sigles en anglès). Aquests projectes internacionals posen en relleu la importància de tractar la salut ambiental i la humana de manera més global a través de col·laboracions internacionals que persegueixen un mateix objectiu.