Té la paraula

Mia Güell: "El programa Escola i Universitat ofereix contextos reals d’aula, tant al professorat com als futurs mestres, aquí a la mateixa facultat"

23.03.2023

Mia Güell Devesa és doctora en Traducció, Llengües i Literatures (UVic-UCC), filòloga (UB) i professora de la UVic-UCC des del 2008. S’ha especialitzat en Geografies Literàries, en Didàctica de la Literatura i, concretament, en la que s’emmarca en la interdisciplinarietat  (la literatura com a recurs per a l’aprenentatge de la llengua i altres disciplines). Professora del Departament de Filologia i Didàctica de la Llengua i la Literatura, imparteix les assignatures de literatura als graus d’Educació Primària i Infantil, al màster universitari en Formació del Professorat d'ESO i Batxillerat, FP i Ensenyaments d'Idiomes (UVic-UCC) i al postgrau en Ensenyament de Català per a Persones Adultes (UVic-UCC, UB i UAB).

És autora, juntament amb l’il·lustrador Fabrizzo Bottasso, de l’àlbum il·lustrat Què dius?, un llibre per aprendre a estimar la diversitat lingüística, segons afirma Carme Junyent, autora del pròleg, i del qual el Departament d’Educació va comprar un centenar d’exemplars per la seva idiosincràsia. És membre de Glossa – grup de recerca en Lingüística Aplicada, Didàctica i Literatura, secretària de la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris i coordinadora del projecte Escola i Universitat.

Ens pots explicar en què consisteix el programa Escola i Universitat?

Escola i Universitat (EU) és un dels programes de formació inicial de l’alumnat dels graus de MEP, MEI i els dobles graus de la FETEP. El professorat de la Universitat de les didàctiques específiques es coordina amb els mestres d’educació infantil i primària de les escoles de l’entorn perquè els estudiants posin a la pràctica allò que s’ha treballat a l’aula, acompanyats, sempre, del guiatge d’Anna Garcia, una mestra que facilita el Departament (llicència de formació) per a aquesta funció. Els infants fan entre cinc i deu sessions a la universitat, segons l’assignatura i el curs. És l’oportunitat de poder observar els futurs mestres en acció i de fer-ne una reflexió conjunta posterior.

En quin moment i per què es decideix implantar aquest programa a la FETEP?

El projecte EU, ara ja programa, es va iniciar el 2019 amb la finalitat de poder oferir contextos reals d’aula, tant al professorat com als futurs mestres, aquí a la mateixa facultat. D’aquesta manera es vincula la docència universitària amb l’exercici professional, i el professorat pot veure i viure com l’alumnat interactua amb els infants, fet que durant les pràctiques no és possible.

Quines novetats ha incorporat aquest curs?

Una de les novetats ha estat la participació de l’Escola d’Adults. Ha resultat una experiència molt interessant tant pel que fa als estudiants i alumnes com per al professorat d’ambdós centres. De fet, s’ha valorat tan positivament que ja s’ha integrat al programa.

L’altra consisteix en la incorporació de la Biblioteca Pilarin Bayés com a espai d’EU. Tot i que la primera i l’última sessió s’han fet a la UVic-UCC, hem pogut disposar d’uns espais tan ben pensats i idonis com els de la nova biblioteca per fer la resta de les sessions del programa.

Quins són els requisits de les escoles per poder participar en el programa?

Ganes de formar-ne part, sobretot. Les escoles escullen aquelles àrees que afavoreixen, complementen o amplien temes que consideren importants de tractar des del centre. El taller de banc de fuster és una proposta molt atractiva, però que no totes les escoles tenen l'oportunitat de tenir, per exemple, perquè es necessita més personal del compte.

Vam començar amb les escoles de Vic. Tenim un conveni amb l’Ajuntament per a la cobertura dels desplaçaments dels infants de l’escola a la universitat. Després s’hi va unir Gurb i ara, a poc a poc, anem ampliant el territori perquè hi ha el desig d’escoles de fora que en volen formar part. No podem cobrir tota la demanda, però sí que amb el temps hi podran anar passant tots els centres interessats.

Quins beneficis creus que el programa aporta als futurs mestres? I als infants?

Quant als futurs mestres, es tracta de poder aplicar tot allò que des de l’aula se’ls explica i, el més important, reflexionar-hi. Però també tot el que implica la presència d’alumnes a l’aula i, per tant, la seva gestió: preparar els materials, els espais, que tot estigui a punt per a quan arribin. Quan els infants se’n van dediquem una bona estona a parlar del que ha passat, el que ha anat bé i el que s’ha de millorar per a la sessió següent.

Pel que fa als infants, els agrada molt venir a la universitat; hi ha espais i materials nous molts dels quals no tenen a l’escola, i, sobretot, una atenció molt més personalitzada.

Quins objectius de futur us plantegeu?

El projecte ja ha passat a programa, que era un dels objectius que ens havíem plantejat: EU és una de les propostes de formació inicial de mestres de la FETEP. Es tracta de continuar aprenent dels infants i amb ells, en uns espais d’observació i reflexió, que tan necessaris són per a qualsevol docent.