Té la paraula

Mirari Ochandorena: "El màster universitari en Recerca Participativa en Salut generarà un impacte positiu en els serveis assistencials i contribuirà a una atenció més centrada en les persones, integrada i eficient"

25.04.2024

Mirari Ochandorena és doctora per la UVic-UCC dins el programa de Cures Integrals i Serveis de Salut. Va iniciar la seva trajectòria a la Universitat durant el curs 2016-2017, com a professora associada de diverses assignatures del grau en Fisioteràpia. Actualment, coordina l'assignatura de Fisioteràpia en Pediatria i és responsable de Pràctiques Clíniques Externes (ROPE) dels Pràcticums III i V. També, és membre actiu del grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Science (M3O), i ha combinat la docència i la recerca amb l'assistència clínica com a fisioterapeuta pediàtrica en centres de referència de Catalunya, com l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, on  treballa actualment, a la Unitat de Cures Pal·liatives Pediàtriques. Des d'aquest curs 2023-2024 és la coordinadora del nou màster universitari en Recerca Participativa en Salut.

Quins són els objectius principals d'aquest nou màster en Recerca Participativa en Salut?

L'objectiu principal del màster és formar professionals de l'àmbit de la salut en els principis i les pràctiques de la recerca participativa. Mitjançant aquesta formació, els participants desenvoluparan les habilitats i els coneixements necessaris per dur a terme projectes que involucren activament les persones amb necessitats de salut, cuidadors i altres membres de la comunitat en totes les etapes del procés de recerca. A més, el programa està dissenyat per promoure l'aplicació pràctica d'aquesta recerca participativa en l'atenció de la salut, especialment en el marc dels models d'atenció integrada i centrada en la persona, adaptant-se a les diferents etapes del cicle vital.

A quin perfil d’estudiants s’adreça?

Aquest màster es dirigeix a professionals dels àmbits de ciències de la salut que estiguin interessats en la recerca aplicada i en treballar de manera interdisciplinària. Poden ser, entre altres, professionals d’infermeria, fisioteràpia, teràpia ocupacional, podologia, nutrició humana i dietètica, logopèdia, psicologia, activitat física i ciències de l'esport.

L'enfocament interdisciplinari del programa permet als participants col·laborar i aprendre de diverses àrees de coneixement relacionades amb la salut, enriquint així la seva formació i la seva pràctica professional.

Quines són les principals àrees temàtiques que abordarà?

El màster abordarà diverses àrees temàtiques centrades en la recerca participativa, l'atenció integrada i l'atenció centrada en la persona. Aquests principis s’aplicaran a tots els cicles vitals, des de la infància fins a la vellesa, amb un enfocament preventiu, de tractament i pal·liatiu. A través d'aquest enfocament integral, els estudiants identificaran les necessitats i preocupacions reals de la comunitat, desenvoluparan una comprensió profunda de la salut en tot el seu espectre, i promouran la integració de serveis i el treball interdisciplinari. D'aquesta manera, el programa ofereix una visió holística de la salut, i prepara els professionals per abordar de manera més efectiva les necessitats i els reptes en els diferents contextos de l'atenció sanitària.

Com es combinen els aspectes teòrics i pràctics? Quines són les metodologies docents innovadores que s'utilitzaran?

La combinació entre aspectes teòrics i pràctics en el màster es farà mitjançant l'aplicació de metodologies innovadores, com ara dinàmiques en grups més petits de simulacions, classes invertides, estudis de casos i tutoritzacions. Aquests enfocaments permeten als estudiants no només adquirir coneixements teòrics fonamentals, sinó també desenvolupar habilitats tècniques i no tècniques essencials per a la recerca participativa en salut. A més, fomentaran la reflexió crítica i la capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en situacions reals, tot preparant els estudiants per afrontar els reptes de manera efectiva en el seu futur professional.

Com creus que repercutirà el màster en la millora dels serveis assistencials?

La influència del màster universitari en Recerca Participativa en Salut és fonamental i multifacètica. Els professionals formats en recerca participativa en salut poden aportar una nova perspectiva a la prestació de serveis assistencials, ja que estaran equipats amb coneixements i habilitats per col·laborar de manera efectiva amb les persones i les comunitats.

En primer lloc, el màster promourà l'aplicació de models d'atenció integrada i centrada en la persona, posant èmfasi en la coordinació entre diferents professionals de la salut i en la consideració de les necessitats individuals de les persones a les diferents etapes del cicle vital. Aquest enfocament pot millorar la qualitat de l'atenció, reduir les duplicacions de serveis i augmentar la satisfacció de les persones amb necessitats de salut.

A més, la formació en recerca participativa pot conduir a un major desenvolupament de programes de salut basats en l'evidència i adaptats a les necessitats i preferències de la comunitat. Els professionals formats estaran capacitats per identificar les àrees de millora en els serveis assistencials mitjançant la recerca col·laborativa amb les persones que presenten necessitats de salut i altres actors clau.

En conjunt, el màster universitari en Recerca Participativa en Salut té el potencial de generar un impacte positiu significatiu en la millora dels serveis assistencials i contribuir a una atenció més centrada en les persones, integrada i eficient.