Skip to main content

Té la paraula

Montserrat Casas: "Ens trobem cada vegada més experiències immersives multisensorials per viure realitats tecnològiques que ens obren les portes a un món tan impossible com fantàstic"

11.05.2023
Share

Montserrat Casas és llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació per la UB; màster en Realització i  Producció de Vídeo i Televisió Professional, per la UPC, i doctoranda en Ciències de la Comunicació: Noves Tecnologies i Societat, a la UAB.

Va entrar a la UVic el 2003 impartint les primeres assignatures de televisió quan es van iniciar els estudis de Comunicació. Ha estat responsable de pràctiques acadèmiques externes, coordinadora del grau en Comunicació Audiovisual, responsable del desplegament de la primera Unitat d’Igualtat, coordinadora de cinc edicions de l'E-week, i professora de les sis edicions del Màster en Disseny d'Espais i Experiències Culturals d'ESdesign de Planeta amb la Universitat Internacional de València.

Ha format part dels equips de producció de Televisió de Catalunya i de l'equip de direcció de continguts de programes infantils i juvenils a RTVE a Sant Cugat. També ha estat coordinadora de l’Observatori Europeu de Televisió Infantil, membre de les comissions de regulació del CAC (Consell Audiovisual de Catalunya) i actualment és vicedegana de la Junta del CPAC (Col·legi Profesional de l’Audiovisual de Catalunya). És la coordinadora dels Connectivity Days que s'estan portant a terme des d'ahir i fins demà al Paranimf i la Sala Gòtica.

Què són i quin objectiu tenen els Connectivity Days?

Els Connectivity Days són unes jornades que parteixen del concepte de connectivitat permanent. La tecnologia permet una promiscuïtat de connectivitats amb ubiqüitat permanent per a qualsevol persona que disposi d'un mòbil. El llenguatge utilitzat en la majoria de les connexions és prioritàriament sensorial,  i el llenguatge audiovisual se situa en primera posició en la construcció del discurs per a la transmissió del contingut.

En la realitat tecnològica que ens contextualitza, trobem cada vegada més experiències immersives multisensorials per viure realitats tecnològiques experiencials que ens obren les portes a un món tan impossible com fantàstic i, alhora, són una via molt important d’accés al coneixement. Esdevenen veritables experiències digitals immersives d’aprenentatge.

Hem dissenyat els Connectivity Days com un espai d’experimentació de projectes immersius en lloc de conferències. Amb un recorregut de quatre experiències immersives de realitat virtual i metavers amb ulleres 3D, amb quatre estands d’empreses pioneres en tecnologia audiovisual immersiva.

És la primera vegada que fem aquest format amb l’objectiu de ser una experiència formativa que dona resposta a les noves formes d’accés al coneixement amb tecnologies digitals immersives i amb prioritat de llenguatges audiovisuals.

Per a les persones que encara no hi han pogut anar, què hi trobaran?

La mostra presenta quatre experiències immersives sota el guiatge d’empreses i institucions capdavanteres del sector, com Movistar, SeidorINWO i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, que els visitants poden experimentar en els estands respectius. Representants d’aquestes empreses i institucions també en fan una presentació breu a l’Speakers’ Corner.

L’experiència immersiva que ofereix Movistar i que va mostrar al Mobile World Congress 2023 se centrarà en l’entreteniment: el cinema i la simulació d’assistència a rodatges, el futbol i el bàsquet. 

Seidor hi presenta la seva experiència, en què els visitants poden crear elements d’interacció en un metavers privat de la UVic, un entorn virtual on poden interaccionar amb altres visitants al campus de 3D; viure l’experiència d’un vídeo immersiu, o aprendre a crear la pròpia experiència d’aprenentatge. 

Amb tecnologia audiovisual aplicada a experiències immersives, INWO mostra exposicions audiovisuals de diversos pintors, com Vincent van Gogh, Frida Kahlo o Tim Burton, entre d’altres, i analitza com crear experiències interactives diferencials. 

En els Connetivity Days també hi ha lloc per a la realitat virtual centrada en el patrimoni cultural. Gràcies al programa Giravolt de la Generalitat, es pot viatjar virtualment des dels mosaics romans fins a Sant Climent de Taüll. 

Explica’ns què són les tecnologies immersives i quin impacte tenen a la UVic? I en la ciutadania en general?

Això  ho saben explicar molt bé els enginyers. Les tecnologies XR, realitat virtual, realitat augmentada, realitat híbrida, metavers… són les que ens permeten experimentar realitats intangibles de manera tecnològica i que fan que les percebem com a reals. Percebem els espais i les accions com a quasi reals quan fem la immersió tecnològica. Mai són reals al 100 %, ens hi aproximem. La precisió de definició visual que permet la tecnologia pot superar la precisió i nitidesa visual que té l’ull humà. La tecnologia audiovisual 360 genera unes perspectives que el receptor humà moltes vegades no ha percebut mai. Per això podem tenir un lleuger vertigen quan sortim d’una experiència immersiva amb ulleres. Estem distorsionant l’hàbit i entrenament que té adquirit el nostre cervell en la percepció espacial. Les noves generacions tenen entrenada l’activació de percepció sensorial espacial de manera diferent per la quantitat d’hores de consum digital i aquestes experiències immersives les integren perceptivament de manera diferent.

L’impacte que tenen a la UVic és que tenim un ferm convenciment que en la societat digital actual hi ha aquestes tecnologies i que tenim la responsabilitat formativa dels futurs professionals que treballaran en aquest nou escenari tecnològic.

D’on va sorgir la idea d’organitzar aquestes jornades?

Va ser un encàrrec que em va fer el degà, en Josep Burgaya.  El 2019  vam celebrar els 15 anys de l'E-week, setmana digital de la UVic, creada per Carlos Scolari i que en vaig coordinar en les cinc últimes edicions. Aleshores hi va haver la reflexió que calia plantejar la continuïtat amb un nou format. El 2020 ens vam aturar i ara calia reprendre les jornades amb un nou concepte, un nou format i una nova marca. El canvi digital que havíem de fer en anys, del 2020 al 2025, el vam haver de fer en 5 mesos. Som en un altre escenari tecnològic de societat digital.

Calia donar la volta a la forma de les  jornades. Les noves  generacions activen l’atenció per l’aprenentatge amb tempos diferents: multiatenció, multitasca, temps curt, experimentació, sensacions, creativitat… i vam pensar que aquest seria un format atractiu i eficaç per crear motivació i emoció pel coneixement i l’aprenentatge.

Quin recorregut, en clau de futur, tenen els Connectivity Days?

Aquesta n'és la primera edició. Quan analitzem i valorem com ha anat, sobretot com a experiència no només participativa sinó de motivació i resultats d’aprenentatge, aleshores veurem si continuem, i amb quins ajustos de formalització i de contingut.

Esperem que aquesta edició tingui resultats per engrescar-nos per continuar i créixer en la línia d'oferir als nostres estudiants metodologies i possibilitats formatives amb l’ús d’aquestes tecnologies immersives.


 

 

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns