Té la paraula

Verónica Salgado: "Amb la participació a 'La teva tesi en 4 minuts' trenques la barrera de l'àmbit científic i t'adones que pots arribar a més persones"

25.05.2023

Verónica Salgado és doctoranda del programa en Medicina i Ciències Biomèdiques de la UVic-UCC. Té un grau en Biomedicina Bàsica i Experimental per la Universitat de Sevilla, i un màster en Biologia i Clínica del Càncer per la Universitat de Salamanca. Actualment, desenvolupa la seva recerca al grup TR2Lab (Tissue Repair and Regeneration Laboratory). Ha estat la guanyadora de la sisena edició del concurs “La teva tesi en 4 minuts” de la Universitat, que es va dur a terme el divendres 12 de maig passat a l’Aula Segimon Serrallonga, i representarà la UVic-UCC al concurs que es portarà a terme en l'àmbit català el dia 22 de juny a Lleida.

Per què et vas presentar al concurs “La teva tesi en 4 minuts”?

Va ser la meva tutora, Marta Otero, qui em va parlar del concurs i em va animar a apuntar-m'hi. Sap que m'agrada molt la divulgació científica i sempre gaudeixo quan tinc l'oportunitat de fer una xerrada sobre la investigació que fem. A més, el format del concurs suposava un repte, el fet d'haver d'explicar un tema complex i que coneixes detalladament en poc temps, i fer-ho de forma atractiva i entenedora per al públic, però sense perdre el rigor científic.

Quins aspectes has tingut en compte a l’hora de preparar la teva presentació?

El primer que vaig tenir en compte a l'hora de preparar-me la presentació va ser com podia captar l'atenció del públic i fer que el meu tema de tesi també fos interessant per a ells, que veiessin que la investigació que porto a terme és necessària.

El més difícil a l'hora de preparar el discurs va ser mirar la meva tesi amb perspectiva i imaginar com la podrien veure des de fora, no centrar-me gaire en allò concret, però donar a totes les parts la importància que tenen. També em va costar treballar el meu llenguatge corporal: estava acostumada a presentacions en àmbits més formals i l'havia d'adaptar a aquest format.

Ens pots explicar en poques paraules en què es basa la teva tesi?

La meva tesi es basa en l’estudi de variables que puguin funcionar com a factors de pronòstic de la teràpia amb plasma ric en plaquetes (PRP) autòleg en pacients amb ferides cròniques, és a dir, variables que puguin predir l’èxit d’aquesta teràpia abans de la seva aplicació. Actualment, es desconeixen les bases de l'eficàcia de la teràpia amb PRP i l'objectiu de la meva tesi és personalitzar-ne l'ús i només aplicar-la a pacients que tinguin un alt percentatge de probabilitats que funcioni.

Què significa per a tu representar la UVic-UCC en l'àmbit de Catalunya el dia 22 de juny a CaixaFòrum de Lleida?

Em fa molta il·lusió participar en un esdeveniment com aquest i ser-hi la representant de la UVic-UCC. És molt motivador poder portar a fora de la teva universitat la investigació que estàs fent i estic segura que serà una experiència molt enriquidora.

Com animaries els actuals doctorands a presentar-se al concurs amb vista al futur?

Com he dit abans, crec que aquest concurs et fa veure la teva tesi des d'un altre punt de vista, poses en pràctica les teves habilitats comunicatives, la teva creativitat… Amb la participació a "La teva tesi en 4 minuts" trenques la barrera de l'àmbit científic i t'adones que pots arribar a més persones sense que importi el nivell de coneixement que tinguin sobre el tema en què treballes.

D'altra banda, la inscripció al concurs et permet assistir a una formació doctoral teoricopràctica sobre com preparar la teva intervenció, però extrapolable a altres xerrades divulgatives. Després de la primera part teòrica, vam fer una pràctica individual on rebies el feedback dels teus companys i del professor responsable de la formació, Xavier Ginesta, sobre com millorar la teva expressió corporal, els teus punts forts, febles… La veritat és que és una formació molt recomanable i útil.