Recerca

La fragilitat és una condició d'especial rellevància en la població d'edat avançada

Cinc investigadors dels grups de recerca MɜO i C3RG, coautors del ‘Llibre blanc: fisioteràpia i fragilitat’

01.02.2024

La fragilitat és una condició que afecta aproximadament el 15 % de les persones majors de 65 anys i que suposa, entre altres conseqüències, un major risc de caigudes, deteriorament funcional o discapacitat. Tenint en compte que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que l’any 2050 la xifra de persones majors de 60 anys en l'àmbit mundial superarà els 2.000 milions, en els pròxims anys serà de gran importància treballar en la preservació de la funcionalitat d’aquesta població.

Anticipant-se a aquesta realitat, s’acaba de publicar el Llibre blanc: fisioteràpia i fragilitat, editat pel Consejo General de Colegios de Fisioterapeutas de España i redactat per un grup de catorze experts, cinc d’ells docents a la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FSCB) i a la Facultat de Medicina de la UVic-UCC. Es tracta de Javier Jerez i Pau Farrés, investigadors del grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (MɜO), i de Jordi Amblàs, Lídia Boix i Marta Sayol, membres del grup de recerca en Cronicitat de la Catalunya Central (C3RG).

El Llibre blanc: fisioteràpia i fragilitat s’estructura en quatre capítols. El primer fa una introducció a la fisiologia de l’envelliment i el procés de fragilitat. El segon capítol se centra en la detecció i categorització de la fragilitat i està coordinat per Jordi Amblàs, que n’és coautor, juntament amb Lídia Boix, Javier Jerez i Marta Sayol, entre altres. El tercer capítol del llibre parla de l’abordatge interdisciplinari de la fragilitat en l’adult d’edat avançada, i el quart, en el qual ha participat Pau Farrés, fa referència a la prescripció de l’exercici terapèutic.

Es pot consultar el Llibre blanc: fisioteràpia i fragilitat en aquest enllaç.