El Dr. Francesc Roca-Ribas en la seva intervenció al congrés AEDA

Francesc Roca-Ribas i Gerard Encina presenten el grau propi en Audiologia General al Congrés d’AEDA

22.06.2023

El 20,3 % de la població mundial (1,57 bilions de persones) actualment pateix hipoacúsia (o sordesa) entre lleu i profunda, i s’estima que el 2050 la xifra de persones amb deficiència auditiva a tot el món serà de 2,45 bilions. A causa de l’envelliment de la població espanyola i catalana, la principal causa de sordesa és la presbiacúsia (incapacitat total o parcial per sentir sons) i la millor solució que existeix avui dia per combatre-la són els audiòfons. Amb tot, les xifres d’ús d’aquest aparell a Catalunya queden força lluny de les de països com Dinamarca, capdavanter en l’àmbit audiològic. Mentre a Dinamarca (població de 5,9 milions de persones) el 2019 es van dispensar prop de 130.000 audiòfons, a Catalunya (població de 7,6 milions) aquell mateix any se’n van dispensar 31.000; és a dir, 4,2 vegades menys.

Amb dades sobre audiologia com aquestes, el Dr. Francesc Roca-Ribas, vicedegà acadèmic del grau propi en Audiologia General de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC i cap de servei d’Otorrinolaringologia a l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, va presentar i defensar la nova titulació que oferirà aquesta universitat el curs 2023-2024 al XIX Congrés de la Asociación Española de Audiología (AEDA). Roca-Ribas va destacar en la seva intervenció que “el grau en Audiologia no ve a desplaçar ningú; la seva voluntat és ocupar un espai que en l’actualitat està buit”.

Al congrés, que va tenir lloc dissabte passat, 17 de juny, a Madrid, també va participar-hi Gerard Encina, investigador al Copenhagen Hearing and Balance Center (Dinamarca) i PDI del grau propi en Audiologia General de la UVic-UCC. Segons ell, un dels països capdavanters, amb una llarga i exitosa tradició en els camps de l’acústica i l’audiologia, és Dinamarca. “Comparats amb aquest país, en matèria de salut auditiva Catalunya i l’Estat espanyol encara som lluny”, va dir. I va subratllar: “Manquen professionals amb coneixements avançats d’audiologia; és a dir, audiòlegs”. Encina també es va referir a la recerca en l’àmbit de l’audiologia i les ciències auditives, que actualment és “molt escassa”.

AEDA en el seu moment va fer públic, a través de la revista AUDITIO, el seu posicionament a favor dels graus universitaris d’audiologia. El document estava inclòs en la documentació que es va lliurar als congressistes. Entre aquests, on hi havia professionals del sector de la salut, la indústria i la recerca en el camp de l’audiologia, hi va haver un gran interès pel nou grau que s’oferirà a la UVic-UCC.