Dr. Antoni Corominas
Dr. Antoni Corominas (2)
Sala d’Actes de l’Hospital Sant Joan de Déu de Manresa

La Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC i Althaia renova la direcció

La Càtedra de Salut Mental de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i la Fundació Althaia, un projecte pioner i innovador per la visió integral de la malaltia mental, ha renovat la direcció. El Dr. Pere Bonet, impulsor de la iniciativa i líder de la càtedra des de la seva creació, a principis del 2019, va donar pas al Dr. Antoni Corominas, nou director, en un acte que es va celebrar el passat divendres a la 1 del migdia a la Sala d’Actes de l’Hospital Sant Joan de Déu de Manresa.

Durant els tres primers anys, la càtedra ha consolidat la seva activitat i ha assolit diverses fites. És el cas del projecte d’inserció laboral Peer to peer, enguany ja en la seva segona edició, que implica la formació, acreditació i contractació de persones amb problemes de salut mental, incorporant-les professionalment com a agents de suport entre iguals en els equips de salut mental. Aquesta experiència ha rebut l’accèssit a un dels Premis Afectivo Efectivo el 2021.

L’activitat científica s’ha centrat en àmbits com la promoció de la inclusió i la recuperació en el trastorn mental sever, l’estigma, el neurodesenvolupament i l’exploració de les relacions i potencial generador de millores en la salut mental des de la cultura i el lleure. Des de la càtedra es dirigeixen actualment cinc tesis doctorals al voltant d’aquests temes. També s’han establert vincles i s’han realitzat intervencions a nivell internacional, per exemple amb la Universitat de Yale. A més, la càtedra organitza i col·labora en accions formatives com el Curs de Postgrau en malaltia mental i alteracions de la conducta en persones amb discapacitat intel·lectual juntament amb Althaia i AMPANS.

En la seva etapa com a director, el Dr. Bonet ha comptat amb la col·laboració, com a directors adjunts, de la Dra. Gemma Prat, psicòloga d’Althaia i professora de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, i el Dr. Salvador Simó, terapeuta ocupacional i professor de la UVic-UCC, que des de la seva institució va ser també impulsor de la creació de la càtedra.

La nova etapa

El nou director, el Dr. Antoni Corominas, ha dirigit el Servei de Salut Mental i Addiccions de la Fundació Sanitària Mollet durant els últims 19 anys, compaginant les tasques de gestió i assistencials amb la vinculació acadèmica. Va formar part de l’equip de Salut Mental d’Althaia en els inicis de la seva carrera professional.

A més de donar continuïtat a les iniciatives ja endegades, des de la càtedra s’està treballant en el II Congrés Internacional sobre Salut Mental i Innovació Social organitzat pel grup de recerca sobre Salut Mental i Innovació Social (SaMIS). També en el projecte Mind Excellence, que consisteix en l’elaboració de continguts formatius innovadors de salut mental en l’àmbit laboral. A més, col·labora amb el Parc Sanitari Sant Joan de Déu en el desenvolupament del projecte de Model d’atenció integral sanitària i social en Salut Mental, i amb Althaia i EURECAT en el projecte PECT BAGESS que consisteix en el disseny d’una app per monitoritzar el pacient crònic complex de salut mental.

Entre els projectes de futur hi ha la potenciació de la recerca qualitativa en àrees poc prioritzades –com els determinants socials de la salut mental, la perspectiva holística de les intervencions i el disseny i avaluació de la provisió de serveis–, així com valorar altres àmbits de recerca i transferència de coneixement com poden ser l’escenari post-covid, la prevenció i cura de la salut mental dels professionals i dels estudiants, la formació en eines de gestió de les emocions i de la relació terapèutica dins dels itineraris acadèmics d’atenció a la salut, i l’organització de màsters i postgraus en aquests àmbits.

La missió de la càtedra és la de generar coneixement en els àmbits de la promoció, prevenció i atenció a la salut mental mitjançant la recerca basada en l’evidència científica, transferir-lo en la seva aplicació en els camps sanitari i social, divulgar-lo al conjunt de la societat i transmetre’l mitjançant la formació. Això, des d’una visió holística i humanista guiada pel paradigma de la recuperació i de l’atenció centrada en la persona, que inclou els principis de dignitat, participació activa, atenció integral, atenció integrada, singularitat, promoció de l’autonomia i la independència, continuïtat assistencial i respecte a la intimitat.

La Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC i Althaia, la primera d’aquestes característiques de Catalunya, va néixer fruit del conveni entre la Fundació Althaia, la Universitat de Vic–Universitat Central de Catalunya i la Fundació Universitària Balmes, Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut.