Docència

Manu Vidal-Ribas (esquerra), Daniel Moreno (centre) i Rosa Rubio (dreta), jurat dels Vic i-Days
Manu Vidal-Ribas (esquerra), Daniel Moreno (centre) i Rosa Rubio (dreta)
Equip Well(nest), guanyador dels Vic i-Days
Participants i jurat al concurs Vic i-Days

L’equip Well(nest) guanya el campionat Vic i-Days 2023 amb una projecte comunitari per fomentar hàbits saludables

26.10.2023

L’equip Well(nest), integrat pels estudiants Júlia Romeu, Diana Hernández i Jordi Soh, va guanyar el primer premi del campionat Vic i-Days 2023 que va tenir lloc entre el 19 i 20 d’octubre a la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). En aquesta segona edició de la competició, els participants van haver de donar resposta al repte que es plantejava, la construcció de comunitats saludables: la promoció d’estils de vida saludables i la prevenció de malalties cròniques.

El jurat va valorar que la proposta de Well(nest), vinculada a la promoció d’hàbits saludables en la comunitat universitària. “Existeix la possibilitat de poder implementar la proposta, les opcions de creixement i la involucració de diferents agents”, va explicar Manu Vidal-Ribas, membre de l’organització, i va afegir que “aquesta proposta interdisciplinària pot arribar bé als usuaris i tenir benefici a curt termini”. L’equip guanyador va ser un equip multidisciplinari format per estudiants de la UVic-UCC dels graus en Fisioteràpia, Medicina i Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport. El premi que van obtenir va consistir en 1.200 euros i en l’oportunitat de poder participar a la final europea dels i-Days a l’EIT Health Career Path, que es farà del 30 de novembre a l‘1 de desembre a Barcelona. En aquest esdeveniment s'escollirà el guanyador absolut entre els finalistes dels i-Days de vint-i-cinc ciutats europees diferents.

Els premis del campionat Vic i-Days, que es van lliurar el passat divendres dia 20 a la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, també van reconèixer en segona posició l’equip Transformem el que Respirem, format per Nerea Toro, Aina Altimiras i Maria Roura, del grau en Biotecnologia de la UVic-UCC. En aquest cas, van fer una proposta complementària al lema “Reutilitzar, Reciclar i Reduir”, que consistia en transformar la contaminació a través de components de la tecnologia. El jurat en va destacar el fet que “és una proposta molt innovadora i trencadora”. En aquest cas l’equip va rebre 500 euros.

L’equip Vitality Creators va quedar en tercera posició i va ser mereixedor d’un premi de 300 euros “per haver trobat un espai de desconnexió que permet lluitar contra les addiccions a la tecnologia i fomentar el contacte humà presencial”, va destacar el jurat. L’equip el formava Mireia Salas, Katherina Mas i Anna Casali, del grau en Publicitat i Relacions Públiques de la UVic-UCC.

En total, a la competició, hi van participar una vintena d’estudiants. El jurat d’aquesta competició entre estudiants, el va formar Manu Vidal-Ribas, responsable de l’Àrea Social del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials de la UVic-UCC; Daniel Moreno, cap d’Innovació de l’Hospital Germans Trias i Pujol, i Rosa Rubio, activista en salut mental. El jurat va valorar molt positivament l’alt nivell i impacte dels projectes presentats i l’experiència dels Vic i-Days. Manu Vidal-Ribas va explicar que “ha estat una experiència molt positiva i que tots els participants, tant estudiants com experts, l’han viscut amb ganes de poder compartir coneixements i propostes a la universitat”.

Solucions a problemes reals

Vic i-Days 2023 va ser una competició que es va plantejar com a objectiu trobar respostes i promocionar estils de vida saludables entre la població per tal d’establir mesures de prevenció de malalties cròniques associades a hàbits poc saludables. El tipus de solucions que es van plantejar es van centrar a promocionar hàbits més saludables a través de propostes comunitàries fent ús de la tecnologia, a ajudar al diagnòstic precoç de malalties o a oferir programes comunitaris interprofessionals per ajudar a la ciutadania en general.

El campionat vol promoure i impulsar projectes d’innovació i pensament crític dirigits a estudiants per tal que puguin treballar amb necessitats socials reals i a les quals poden donar resposta des de les titulacions universitàries. Es tracta d’un campionat europeu d’innovació en l’àmbit de la salut promogut per la xarxa europea EIT Health i que, en el cas de Vic, va estar coorganitzat entre la UVic-UCC i l’Institut Català de Salut.

Dos dies de treball en equip

Els i-Days són un campionat europeu d’innovació en l’àmbit de la salut promogut per EIT Health, una xarxa europea d’entitats de la salut i innovació que treballen en iniciatives sota el principi del “triangle del coneixement”, en què agents de recerca, indústria i educació s’uneixen per trobar solucions innovadores als reptes dels nostres temps.

Els estudiants van comptar amb l’experiència i l’assessorament de mentors relacionats amb la temàtica proposada, amb qui van poder parlar el dia 19 a la tarda. L’objectiu de l’existència d’aquests mentors era d’aportar la seva expertesa a l’hora de solucionar els dubtes o orientar els equips i, també, de desafiar-los i estimular-los en la solució que plantejaven.

Els Vic i-Days 2023 van ser organitzats per un consorci format per un soci acadèmic (UVic-UCC), un soci clínic (ICS-Hospital Universitari Germans Trias i Pujol), un centre tecnològic (Eurecat) i un think tank (Fundació TIC Salut Social). La durada d’aquest projecte, iniciat l’any passat, serà de quatre anys i està previst que finalitzi el 2025.