Recerca

Antoni Corominas, director de la Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC - Fundació Althaia
Luis Salvador-Carulla durant la seva conferència

Unes 130 persones assisteixen al seminari Aprenentatges Internacionals en l’Atenció Integrada en Salut Mental i Addiccions

04.07.2024

En el marc de la Universitat d’Estiu de la UVic-UCC, el 27 de juny passat va tenir lloc al Paranimf de la Universitat el seminari Aprenentatges Internacionals en l’Atenció Integrada en Salut Mental i Addicions, al qual van assistir unes 130 persones. L’acte va ser organitzat pel Grup de Treball en Salut Mental de la Catalunya Central, format per la Càtedra de Salut Mental UMedicina UVic-UCC- Fundació Althaia, el Centre d’Estudis Socials i Sanitaris (CESS) de la UVic-UCC, Osona Salut Mental - Consorci Hospitalari de Vic, Osonament i la Divisió de Salut Mental d’Althaia.

El seminari, conduït pel Dr. Luis Salvador-Carulla, reconegut expert internacional en l’àmbit de l’atenció integrada en salut mental, va començar amb una conferència seva, titulada “Nous reptes en l’avaluació de la salut mental integral: la investigació d’ecosistemes de salut”. En la seva ponència, Salvador-Carulla va abordar les noves formes d’avaluació integral i multidisciplinària de contextos complexos, amb una mirada global i comunitària, i els nous models de construcció de coneixement per a la presa de decisions polítiques en l’àmbit de la salut i benestar de les comunitats. Salvador-Carulla és subdirector de l’Institut de Recerca en Salut, professor en Salut Mental de la Universitat de Canberra, professor honorari del Centre Menzies de Política de Salut a la Universitat de Sydney i del Centre Nacional d'Epidemiologia i Salut de la Universitat Nacional Australiana.

Quatre taules de discussió

Després de la conferència inaugural es van dur a terme quatre taules de discussió amb la participació d'experts centrades en quatre àrees temàtiques prioritàries: salut mental i addiccions, salut mental infantojuvenil, processos i programes de desinstitucionalització, i suport entre iguals.

La primera taula de discussió, titulada “Integració en l’àmbit de la salut mental i les addiccions”, va tenir la participació i moderació de la Dra. Iuminada Corripio, directora d’Osona Salut Mental, i de la Dra. Marta Torrens, catedràtica de Psiquiatria de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, que va exposar els principals reptes en l’atenció integrada en casos d’addiccions i salut mental. La infermera Sònia Reig i el treballador social Antoni Leiva van explicar el model d’atenció integrada a persones amb problemàtica d’addiccions i salut mental que funciona a Osona des de fa més de dues dècades, així com els seus reptes i les claus del seu èxit.

La segona taula, “Integració en l’àmbit de la salut mental infantojuvenil”, va ser protagonitzada per la Dra. Àurea Autet, directora de la Divisió de Salut Mental d’Althaia. Autet va exposar el gran repte de la salut mental infantojuvenil, especialment aquella vinculada als trastorns del neurodesenvolupament i de l’aprenentatge, sobre els quals s’està treballant en un pla d’atenció multisectorial per a tota Catalunya.

La tercera taula de discussió va girar entorn de la “Integració en l’àmbit de la reconversió de la llarga estada i prevenció de la institucionalització”. En aquest cas, l’Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu va presentar el seu projecte per a la reconversió de la llarga estada psiquiàtrica i la prevenció de la institucionalització en salut mental. Aquest projecte s’ha treballat durant dos anys amb nombrosos professionals de les àrees socials i sanitàries de Sant Joan de Déu amb l’assessorament tècnic i l’acompanyament d’experts del CESS de la UVic-UCC.

Finalment, la quarta temàtica de discussió va ser la “Integració en l’àmbit de la inclusió de la figura de suport entre iguals”. Aquest debat va servir per presentar els programes de formació innovadors per a persones amb experiència pròpia en salut mental que s’estan duent a terme des de la UVic-UCC i que ja han arribat a la 4a edició. L’objectiu dels programes és que aquestes persones s’integrin als equips professionals d’atenció social i sanitària, oferint acompanyament als seus iguals. Meritxell Esturi va explicar la seva experiència com a agent de suport entre iguals d’Osonament.

Cada presentació va finalitzar amb una estona de discussió i debat entre els assistents abans que Salvador-Carulla en destaqués els elements més importants. Les conclusions i la cloenda del seminari van anar a càrrec del Dr. Antoni Corominas, director de la Càtedra de Salut Mental UVic-UCC-Fundació Althaia, i del professor Salvador Simó, director adjunt de la mateixa càtedra.