Josep Eladi Baños durant la presentació del llibre a la Sala de la Columna
Ramon Pujol
Elena Guardiola
Josep Eladi Baños

Donar a conèixer les grans figures de la medicina catalana al món

14.12.2021

La Fundació Dr. Antoni Esteve i la Delegació a Osona del Col·legi Oficial de Metges (COMB) van organitzar dijous passat un acte a la Sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic per presentar l’edició del llibre Catalan physicians’ contributions to medicine: A historical view through eponyms, el resultat de més de vint anys de recerca dels doctors Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC, i Elena Guardiola, membre de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya.

L’acte fou presidit pel primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Vic, Josep Arimany, acompanyat del director de la Fundació Dr. Antoni Esteve, entitat patrocinadora del projecte, Fèlix Bosch,  i d'Anna Ribas, presidenta de la Delegació a Osona del COMB.

En medicina, és comú denominar signes físics, síndromes o malalties amb el nom d’aquelles personalitats que les van descriure per primera vegada. És el que es coneix com a epònims. Gimbernat, Barraquer, Trueta o Brugada en són alguns exemples. La Fundació Dr. Antoni Esteve ha impulsat l’edició d’aquest llibre amb l’objectiu de donar-los a conèixer al món, ja que són aportacions que Catalunya ha fet a la medicina universal, moltes de les quals no s’acaben de conèixer prou.

Durant la presentació Josep Arimany va definir aquesta obra com el resultat d’una “feina exhaustiva per identificar i recuperar epònims catalans, molts dels quals ja no es fan servir, i per indagar sobre els personatges històrics que els han donat nom”. Va afegir que es tracta d’un “treball complet i molt ben fet, un llibre clar i fàcil de llegir”.

Elena Guardiola, per la seva banda, va explicar els orígens del projecte, que es remunten ara fa vint-i-dos anys, quan es van adonar que amb Josep Eladi Baños “compartíem l’interès i la curiositat per descobrir el com, el quan i el perquè d’aquests epònims”. Després de recopilar un centenar de contribucions de metges catalans a la història de la medicina, Guardiola i Baños han seleccionat en aquest llibre un total de vint-i-sis epònims, tots relacionats amb figures rellevants de la medicina catalana. Guardiola també va explicar els epònims osonencs, Bayés, Micó, Malats o Masferrer, alguns dels quals es vinculen a altres àmbits, com la botànica.

Josep Eladi Baños va centrar la seva intervenció a desvetllar algunes curiositats de diversos epònims que apareixen al llibre, com són les famílies Barraquer i Brugada, o personalitats com Duran o Gil-Vernet.  Conscient que “si no ens interessem nosaltres per la nostra història, ningú més no ho farà”, va manifestar la seva satisfacció de poder presentar aquest llibre a l’Ajuntament de Vic, “per l’evident relació indestriable entre ciutat i universitat”.

L’acte comptà amb les intervencions del degà de la Facultat de Medicina, Ramon Pujol; del director de Gimbernat. Revista d’història de la medicina i de ciències de la salut i director de l’Arxiu Històric de Ciències de la Salut Simeó i Selga del COMB, Lluís Guerrero; de la presidenta de la Delegació a Osona del COMB, Anna Ribas; i del director general de la Fundació Dr. Antoni Esteve, Fèlix Bosch.

El llibre Catalan physicians’ contributions to medicine: A historical view through eponyms està disponible al web de la Fundació Dr. Antoni Esteve per a la seva descàrrega gratuïta.