Docència

Estudiants del Campus Professional guanyen el premi “El CAC a l’escola” amb un projecte sobre igualtat de gènere en sèries infantils

09.06.2021

Estudiants del cicle formatiu de grau superior en Publicitat i Màrqueting del Campus Professional de la UVic han guanyat un dels premis “El CAC a l’escola”, que el Consell de l’Audiovisual de Catalunya va lliurar divendres passa en un acte virtual. Ho han fet amb un treball analític sobre la igualtat de gènere en les sèries de televisió infantils del canal Super3 i amb la creació d’una icona representativa de la paritat que porta per títol Educació mediàtica igualitària.

L’equip guanyador és el grup classe de primer curs del cicle formatiu, que s’imparteix al centre Teknós, a la seu de Granollers de la UVic. El guardó obtingut, en la categoria de centres educatius, té una dotació econòmica de 1.000 euros.

Un treball paral·lel de dues assignatures

El projecte sobre educació mediàtica igualitària va començar arran d’una pregunta formulada en el mòdul docent d’investigació comercial per part de la seva professora, Marta Ruiz: “Considereu que les sèries infantils transmeten igualtat entre sexes?”. Partint d’aquesta premissa va arrencar una feina d’investigació que, en paraules de la professora, “tenia l’objectiu principal de fomentar l’esperit crític de l’alumnat sobre els continguts audiovisuals que s’emeten per televisió”.

Però el treball elaborat per l’estudiantat es va dur a terme de manera paral·lela en dos mòduls del cicle formatiu. D’una banda, en el mòdul d’Investigació comercial, van fer una anàlisi de les sèries d’animació infantils a partir d’una metodologia pròpia, emprant tècniques qualitatives i quantitatives. També van treballar en l’elaboració d’un informe sobre les sèries igualitàries. Per altra banda, des del mòdul Disseny i elaboració de materials de comunicació, amb la professora Fanny Basanta al capdavant, van treballar individualment una proposta de creació d’una icona que identifiqués aquest tipus de contingut a la pantalla.

Resultats dispars pel que fa a igualtat en les sèries

De les vuit sèries infantils que es van analitzar, i sempre a partir dels criteris d’igualtat establerts prèviament, l’alumnat va concloure que hi ha diversitat pel que fa al tractament de la igualtat de gènere en les sèries infantils emeses pel Club Super 3. Entre les més igualitàries, per exemple, figuren Comptem amb la Paula o Franny i les sabates màgiques. Per contra, entre les animacions infantils que queden en pitjor lloc, hi trobem Pat el gos o Noddy, un detectiu al país de les joguines.

Pel que fa la icona igualitària escollida guanyadora, va ser l’elaborada per l’alumna Andrea Portet, i simula una cara amb dos perfils, un de masculí i un de femení, tots dos pintats amb els colors blau i rosa. Així ho va decretar el jurat intern del centre, format per la docent, economista i directora de la Unitat d’Igualtat de la UVic, Anna Pérez Quintana, i la professora de la Facultat d’Empresa i Comunicació i investigadora del grup de recerca Learning, Media & Social Interactions (LMSI), Maria Forga. Aquesta va ser la icona que es va presentar al concurs del CAC.

En la seva valoració, el jurat dels Premis va decretar que el treball “fomenta l’anàlisi i la reflexió crítica amb els estudis de publicitat i màrqueting”. També en valora el rigor i l’esforç de l’alumnat per crear un model d’anàlisi de les sèries, i ho pren com un exemple que “posa l’accent en la utilitat i l’aplicabilitat del treball, i la seva contribució a la funció social de retorn de la recerca”.

Els Premis “El CAC a l’escola”, que aquest curs han arribat a la 28a edició, s’emmarquen dins la plataforma EDUCAC, del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. Hi col·laboren el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Bancària "la Caixa", amb l'objectiu de fomentar l'educació en comunicació als centres educatius.