Recerca

1r Congrés de Retroacció Correctiva Escrita en L1 i L2

Glossa convoca experts de renom internacional al primer Congrés de Retroacció Correctiva Escrita en L1 i L2

20.04.2023

Dana Ferris (U. de Califòrnia, EUA), Roy Lyster (McGill U., Canadà), Rosa Manchón (U. de Múrcia) i Hossein Nassaji (U. of Victoria, Canadà) van ser els quatre ponents del 1r Congrés Internacional sobre Retroacció Correctiva Escrita en L1 i L2, que va tenir lloc els dies 14 i 15 d’abril a la UVic-UCC. El congrés, organitzat pel grup de recerca Glossa, amb la col·laboració del grup de recerca Elbec (UAB), va comptar amb una setantena de comunicacions i amb més de 150 inscrits, investigadors i docents procedents d’Europa, Àfrica, les Amèriques i Àsia.

La retroacció correctiva escrita (RCE, en anglès, written corrective feeback, WCF) és un concepte acadèmic que forma part del procés educatiu i que té a veure amb la informació que es proporciona per millorar la producció escrita d’un aprenent. La RCE ha estat molt investigada en ensenyament de segones llengües (més que en primeres) però no sempre aquest coneixement s’ha transferit a les aules. Per aquesta raó, el congrés va centrar-se en els quatre objectius següents: apropar la recerca en retroacció correctiva escrita i la pràctica a l'aula; debatre les semblances i diferències en la retroacció correctiva escrita en contextos L1 i L2; debatre la connexió entre la recerca en retroacció correctiva escrita i la formació del professorat, i difondre la recerca sobre retroacció correctiva escrita a tots els nivells i àmbits educatius. El congrés es va desenvolupar en tres llengües (català, castellà i anglès).

Pel que fa a les ponències plenàries van girar entorn dels quatre temes següents: "Research and Practice in written corrective feedback: Focus on L1 Acquisition" (D. Ferris); "Oral corrective feedback as a catalyst for second language development" (R. Lyster); "Feedback types and L2 learning: Research evidence and implications for instructed L2 learning" (R. Manchón), i "Written corrective feedback research: Findings, methodological issues, and how to move forward" (H. Nassaji).

Diversos investigadors de Glossa, en col·laboració amb altres grups de recerca, hi van presentar set comunicacions: "Retroacció correctiva escrita a la universitat: quins errors detecten els docents i quins reparen els alumnes?" (M. Birello, L. Comajoan i T. Salguero); "La retroacció correctiva escrita proporcionada pels futurs docents: què corregeixen i com d’un text de sisè de primària" (M. Casas, L. Comajoan i A. Santolària); "Eines de retroacció a la cinta de MS Word per a la revisió de traduccions" (M. Cánovas); "Retroacció correctiva mitjançant tecnologia mòbil. La percepció dels estudiants" (A. Pinyana i J. Green); "Written corrective feedback on an EMI course in animal biotechnology" (S. Khan i G. Mancho); "La importància del feedback correctiu escrit per a la millora de la producció escrita de l'alumnat d'EFL a secundària. Un estudi de cas" (C. Aroca i N. Camps), i "Diàleg entre estudiants i docent a partir de retroacció correctiva escrita" (J. Coromina-Subirats).

Els orígens del congrés es remunten a l’interès de Glossa per la retroacció correctiva escrita i el seu impacte en la formació inicial. En concret, el congrés va ser finançat pels projectes Mestres i retroacció correctiva escrita (2020ARMIF 0025, Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya) i Retroacció correctiva escrita a les assignatures de didàctica de la llengua i didàctica de la matemàtica (PIRE 2021, CIFE, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya) i els Ajuts per a l’organització d’activitats en l’àmbit de la divulgació científica i de la formació en matèria de recerca de la UVic-UCC (Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement).

La segona edició del Congrés Internacional de Retroacció Correctiva Escrita se celebrarà a la Universitat Autònoma de Barcelona l’any 2025.