Recerca

Visita dels participants a les XIV Jornades d'Intercanvi Cultural a Òmnium Cultural de l'Alguer

La Càtedra Verdaguer coorganitza les XIV Jornades d'Intercanvi Cultural a l'Alguer

20.10.2022

Organitzades per la Societat Verdaguer, la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la UVic-UCC i la Societat Catalana de Llengua i Literatura (filial de l’Institut d’Estudis Catalans), del 12 al 15 d’octubre van tenir lloc a l’Alguer les XIV Jornades d’Intercanvi Cultural. Per a aquestes jornades alguereses —que van comptar amb el suport i la col·laboració de la Delegació del Govern de la Generalitat de Catalunya a Itàlia (Ofici de l’Alguer) i de l’Institut d’Estudis Catalans—, es van desplaçar a Sardenya una quarantena de participants, procedents de tota l’àrea lingüística catalana, que són membres de les societats organitzadores i, per tant, estan vinculats al món cultural i acadèmic.

Les activitats dels quatre dies van començar el dimecres 12 d’octubre al migdia, amb una recepció del regidor de Cultura de l’Ajuntament de l’Alguer. Van incloure quatre conferències, que van anar a càrrec de Joan-Elies Adell ("La literatura catalana actual a l’Alguer"), Llorenç Soldevila ("La nova cançó algueresa"), Francesc Ballone ("La situació actual de la llengua a l’Alguer") i Mia Güell ("Dues expedicions catalanes a l’Alguer: 1887 i 1960").

A més a més, en el marc de les jornades es van realitzar itineraris i rutes literàries i panoràmiques per la ciutat de l’Alguer i els entorns, completades amb un desplaçament a Sàsser, on va tenir lloc una sessió a la Facultat de Lletres de la Universitat amb el nou lector de català, Ismael Sahun, i una estudiant sarda, Marika Deidda, que van comentar diferents aspectes de l’ensenyament i aprenentatge del català a Sardenya.

Complementàriament, es va visitar la nova seu, acabada d’estrenar, d’Òmnium Cultural de l’Alguer. Allí, el seu president i la seva vicepresidenta van explicar la tasca a favor del català que fa trenta anys que duen a terme. També hi va haver dues intervencions d’Àngel Maresca, "Lo Barber", interpretant cançons en alguerès i, el darrer dia, es va gaudir d’un petit concert del Cor Polifònic Alguerès.

En cada una de les Jornades d’Intercanvi Cultural, hi han col·laborat persones i entitats dels diferents territoris visitats, imprescindibles perquè totes les edicions hagin reeixit. Des de les primeres, que van tenir lloc a Mallorca, Miramar i Formentor el 2006, van resseguint diferents espais de les terres de llengua catalana, sempre amb l’objectiu de conèixer i difondre la realitat cultural i social dels llocs visitats, d’establir-hi contactes i d’estrènyer llaços de germanor. Les segones jornades van tenir lloc a Menorca (2006); les terceres (2007), a València; les quartes (2008), a Eivissa; les cinquenes (2009), a Perpinyà, l'Illa del Riberal, Serrabona, Elna i Sant Miquel de Cuixà; les sisenes (2010), a Formentera; les setenes (2011), a les Terres de l’Ebre; les vuitenes (2012), a Lleida i Mequinensa; les novenes (2013), a Atenes, Delfos i Súnion; les desenes (2015), a Tolosa i Albi; les onzenes (2016), a Elx i el camp d’Elx; les dotzenes (2018), a París, i les tretzenes, (2019) a Andorra. Al final de les catorzenes els participants es van emplaçar per a les quinzenes jornades, que tindran lloc el 2023 en una destinació encara per concretar.