Recerca

Imatge d'una sala buida amb una televisió al centre on hi ha el cartell de la Doctoral Training Week
Assistents a un taller de la DTW

La Doctoral Training Week retorna a la presencialitat amb 300 persones inscrites

Prop de 300 persones van participar a la quarta edició de la Doctoral Training Week (DTW), que va tenir lloc del 13 al 17 de març a la UVic-UCC. L’edició d’enguany va recuperar el format presencial, i només es van mantenir dues sessions en línia i una d'híbrida de les onze que es van fer. Una de les novetats va ser l’estrena de la Sala Gòtica de la Casa de la Convalescència com a espai, fet que va permetre dinamitzar millor les activitats presencials i fer-ho des d'un espai contigu a l'Escola de Doctorat. L’objectiu principal de la DTW és la formació dels doctorands i doctorandes de primer curs i posteriors, amb propostes diversificades tant pel que fa als continguts, com a estratègies i llengües, per afrontar les exigències que la carrera investigadora reclama. L’oferta d’activitats també contempla altres públics, com directors i directores de tesi i altres membres de la comunitat universitària.

La quarta edició ha donat continuïtat als tallers Mindfulness i gestió de l’estrès durant el doctorat i El taller de tesis, que volen impulsar el benestar emocional dels doctorands i doctorandes, i facilitar eines per afrontar exitosament i amb salut emocional el procés de desenvolupament del projecte de tesi. Altres tallers que es van oferir van ser Carreras alternativas en el mundo académico, dirigit per Manolo Castellano, consultor de selecció per a empreses d'R+D+i i orientador laboral de científics i investigadors, per identificar les diferents competències desenvolupades durant el transcurs dels estudis de doctorat per assolir objectius professionals en el futur. També es va celebrar la taula rodona "Experiències internacionals a l’etapa doctoral" per promoure les estades de recerca internacionals a través de les experiències d’exdoctorands i exdoctorandes. Les activitats de la DTW també han servir per reforçar col·laboracions amb altres àrees de la UVic-UCC, ja que s’ha comptat amb formadors del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG), el Centre d’Estudis i Recerca en Educació (CRED), el Comitè d’Ètica i la Unitat de Projectes de l’OTRI.

L’edició d’enguany, l’ha tancat la conferència "Las nuevas princesas toman la palabra: traducciones feministas de los cuentos de hadas", de la doctora África Vidal Claramonte, catedràtica de Traducció i Interpretació a la Universitat de Salamanca. África Vidal va reflexionar sobre la importància dels contes de fades i les diferents reescriptures que han tingut al llarg dels segles en l'àmbit literari i artístic. “Tenir veu és tenir el poder de revelar i transmetre una visió del món particular” va afirmar i va afegir que “aquells qui tenen poder són conscients de la importància d’explicar una única història”. Va indicar que, tot i que una altra versió no canvia la realitat, sí que obre la possibilitat a punts de vista alternatius i, en aquest sentit, "hem d’acceptar i d’abraçar la possibilitat que hi ha moltes històries”. Vidal va finalitzar la conferència amb una reflexió següent: “Les dones no han anat a dormir. Volen explicar de forma política les històries explicades pels contes de fades que potser no tenen un final feliç”.

La DTW ofereix formació transversal en qüestions rellevants per a la recerca en qualsevol àmbit, com són l'ètica, la perspectiva de gènere, la internacionalització i l'impacte. Així mateix, s'hi treballa la comunicació dels resultats de la recerca en sessions dedicades al fet de parlar en públic i al disseny de presentacions i gràfiques. Finalment, es vetlla pel benestar emocional durant la formació doctoral, i es potencia que els doctorands i doctorandes es formin amb una mirada ampla de les possibilitats que els ofereix cursar aquests estudis. Al costat dels coneixements i competències adquirits, la DTW també ofereix la possibilitat als participants de fer xarxa entre estudiants de diferents disciplines programes.

La quarta edició consolida la DTW després d'unes últimes edicions que han estat condicionades pel context de la pandèmia. L'oferta d'activitats formatives de l'Escola de Doctorat continua i en els pròxims mesos hi ha previst 16 activitats, algunes d'elles són continuació de tallers que s'han dut a terme durant la DTW.