La segregació escolar i la interculturalitat infantil, en una ponència del vicerector Jordi Collet en un acte d’escoles públiques a Manresa

La segregació escolar i la interculturalitat infantil, en una ponència del vicerector Jordi Collet a Manresa

17.02.2021

El vicerector de Recerca i Transferència del Coneixement i membre del Grup de Recerca Educativa (GREUV) de la UVic-UCC, Jordi Collet, va impartir una ponència, el passat 6 de febrer, a la IV Jornada Parlem de les Escoles Públiques de Manresa, organitzada per la Xarxa de Famílies de les Escoles Públiques de Manresa (XAFEP). L’acte, celebrat en format virtual, va comptar amb un centenar de connexions i 120 participants, i tenia com a objectiu visibilitzar les escoles públiques de la ciutat de Manresa i convidar les famílies a conèixer-les abans del període de preinscripció escolar.

L’acte el va obrir l’inspector en cap de la Catalunya Central, Albert Ramírez, que va explicar la feina desenvolupada per la Comissió d’estudi de la segregació escolar a Manresa durant els últims 3 anys. A continuació, Jordi Collet va oferir la ponència “Segregació escolar i equitat educativa a Manresa”, on va ressaltar la importància de la diversitat cultural a les escoles i va oferir una mirada àmplia sobre l’origen de la segregació de les escoles i les ciutats. El valor afegit que aporten les escoles heterogènies, segons va explicar el ponent, és que els infants desenvolupen unes competències interculturals que no s’adquireixen en escoles homogènies, on l’ambient cultural que s’ofereix és una bombolla que no representa el context social actual.

Amb un debat obert sobre les qüestions plantejades per Collet es va donar per acabat el primer bloc de la jornada, que va continuar amb una trobada virtual entre famílies amb infants escolaritzats i famílies sense cap infant escolaritzat encara. Aquesta trobada, que usualment es feia a peu dret i cara a cara, es va dur a terme en diferents espais virtuals i va servir per resoldre qüestions i dubtes concrets sobre el funcionament de l’escola.

L’edició d’enguany va cobrar rellevància per l’absència de les AFA/AMPA a les portes obertes. L'organització de l’acte va destacar l’èxit de l'edició d’enguany, que va reunir un 22% més de públic que l’any anterior. L’acte va comptar amb la presència de l’inspector de les escoles de Manresa, Ferran Aguilera, i el secretari del Consell Escolar de Catalunya, Jordi Rodón.

Foto: La unviersidad en internet