IX Trobada d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives d’Universitats

La UVic-UCC participa en la IX Trobada d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives d’Universitats

10.12.2021

Els dies 2 i 3 de desembre la Universitat de Girona va acollir la  IX Trobada d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives d’Universitats, que es va celebrar en format híbrid. La jornada d’enguany es va centrar en la normativa universitària de gènere i en el biaix de gènere en les carreres investigadores.

Les sessions formatives de dijous estaven obertes al públic i es podien seguir a través del canal de Youtube de la Xarxa Vives. Caterina Riba Sanmartí, professora agregada de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i investigadora del Grup en Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC), hi va participar amb la ponència "L’impacte de la covid en el PDI de Catalunya des d’una perspectiva de gènere".

D’altra banda, la jornada de divendres s’adreçava a membres del Grup de Treball d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives. Durant aquesta trobada es va presentar l’esborrany de l’informe sobre la dotació de recursos, infraestructures i condicions laborals de les unitats d’igualtat de la Xarxa Vives d’Universitats, estudi elaborat per l’equip tècnic de la Xarxa Vives i proposat per Anna Pérez Quintana, directora de la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC i qui també n’ha fet l’assessorament. Aquest estudi tindrà una difusió interna a cada universitat que forma part de la Xarxa. Durant la reunió, Anna Pérez i Inma Pastor, directora de l’Observatori d’Igualtat de la Universitat Rovira i Virgili, van acceptar l’encàrrec de repetir l’elaboració de l’informe El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal universitari de la Xarxa Vives d’Universitats, i que està programat que es publiqui el 2023. La primera edició d'aquest informe es va publicar l'any 2019. Durant la reunió ordinària del grup de treball, també es va fer balanç de l’activitat recollida al seu pla de treball anual i es van preparar les actuacions per al curs 2021-2022.

Des de l’any 2013, les universitats de la Xarxa Vives treballen a través d’aquest grup d’expertes per eliminar les desigualtats existents entre homes i dones a la universitat i respondre al compromís d’incloure de manera efectiva la perspectiva de gènere en tots els entorns de la docència, la recerca i la gestió universitàries. El grup de treball ha dut a terme una extensa tasca que ha donat com a fruit la publicació de diverses obres i informes que han esdevingut referents de consulta en l’àmbit de la perspectiva de gènere a les universitats, i que han servit per orientar el disseny de polítiques de gènere al sistema universitari.

La Xarxa Vives ha ampliat la col·lecció de "Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere" amb cinc nous volums i ha publicat una nova edició de l’informe La perspectiva de gènere en docència a les universitats de la Xarxa Vives. Situació actual i reptes de futur (2021). També, durant aquest 2021, la Xarxa ha posat en marxa l’Observatori d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives, amb la finalitat d’elaborar estudis en matèria d’igualtat per raó de gènere a les universitats, i de visibilitzar la informació recollida, en aquest cas, a través d’un tauler d’indicadors interactiu. A més, el Grup de Treball d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives ha impulsat la publicació d’altres documents de referència, com l’informe El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats (2019) o els Criteris multilingües per a la redacció de textos igualitaris.

Els Fòrums Vives són espais d’intercanvi i reflexió que promou la Xarxa Vives d’Universitats, i que es tradueixen en múltiples jornades, debats, seminaris, tallers o congressos distribuïts arreu del territori.