Pilar Godayol, amb el premi
Pilar Godayol amb les altres premiades: Elena Crespi (al mig) i Maria Dolors Molas

Pilar Godayol, escollida 'dona inspiradora' en uns nous guardons d'El 9 Nou

09.03.2023

Pilar Godayol, coordinadora del grup de recerca d’Estudis de Gènere (GETLIHC), va ser una de les tres guardonades en la primera edició dels premis Dones Inspiradores, un reconeixement que ha creat el bisetmanari El 9 Nou amb motiu del 45è aniversari del periòdic. Els premis seleccionen tres dones de tres generacions, àmbits i experiències diferents, a les quals es reconeix l’esforç i es presenta com a referents per a les generacions futures. En aquesta primera edició, al costat de Godayol, les altres premiades van ser la doctora en Filosofia i Lletres Maria Dolors Molas, i la sexòloga i terapeuta Elena Crespi. Totes tres van ser escollides per una comissió de selecció extensa, formada per dones, en la qual també va participar Mar Binimelis, directora de la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC.

La gala de lliurament dels premis va tenir lloc divendres passat, en una vetllada a l’espai ETC de Vic. El seu eix central van ser tres entrevistes a les tres dones guardonades. Pilar Godayol va conversar amb el periodista i cap de Cultura del diari, Jordi Vilarrodà, amb qui va revisar la seva trajectòria en el procés de creació d’estudis de gènere a la UVic, sobretot en els seus inicis, en la dècada dels 90, “una època d’ebullició en la qual, a la Universitat, nosaltres érem el reducte feminista, el grup de dones i no pas les investigadores o les acadèmiques que tractaven estudis de gènere’”, va explicar Godayol. Prop de tres dècades després, “hem sabut crear equip i sumar junts, acadèmics i acadèmiques, per fer una recerca amb mirada de gènere i per aconseguir que la institució universitària vetlli per aquesta qüestió, i això també és feminisme”, va afirmar l’entrevistada qui, amb tot, va reconèixer que “les estructures acadèmiques de govern encara estan molt masculinitzades, i per això cal que les dones assumeixin més rols de gestió”.

Pilar Godayol va revisar també part de la seva recerca, centrada sobretot en les traduccions al català d’obres d’autores internacionals, qüestió que va intrínsecament lligada a la censura franquista, primer, i al cànon editorial, després, “que sempre ha estat marcat pels homes”. Entre els seus referents, afloren noms com Maria Aurèlia Capmany, Simone de Beauvoir o Virginia Woolf entre moltes d’altres. Pel que fa al futur del feminisme, la professora i investigadora es va mostrar esperançada: “El feminisme necessita mirar enrere i tornar a les mares, tant verticals com horitzontals, és a dir, tant a les del passat com a les que ara i avui ens donen sororitat i acompanyament. Però també és cert que fent classe i tutoritzant tesis d’estudiants joves i veient on posen el focus les noves generacions, podem creure que som en el bon camí”.

A més de participar en l’acte formant part de la comissió de Selecció, la UVic s’hi ha implicat també en dues accions més. En primer lloc, la biblioteca Ricard Torrents va participar en una selecció de frases de dones inspiradores que es van projectar durant l’acte. En segon lloc, dues estudiants de la FEC, Maria Arumí i Cristina Guitard, van preparar un reportatge en el qual van sortir al carrer per demanar als ciutadans que enumeressin les seves referents femenines i van desgranar la vida de dues de les seves referents, Rosa Parks i Marie Colvin.

Foto: El 9 Nou