Albert Castells, en la seva primera intervenció com a president de la FUBalmes
Un moment del patronat de la FUBalmes d'aquest dijous
Anna Erra, en la seva intervenció al Patronat
Un moment del patronat de la FUBalmes d'aquest dijous
Jordi Baiget, en la seva intervenció al Patronat

Albert Castells, nomenat formalment president de la Fundació Universitària Balmes en el Patronat d'aquest dijous

22.06.2023

El Patronat de la Fundació Universitària Balmes (FUBalmes), reunit en sessió plenària aquest dijous a la tarda al Paranimf, ha formalitzat el nomenament del nou alcalde de Vic, Albert Castells, com a president de l’entitat, titular de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). De fet, Castells ja va esdevenir president de manera automàtica el 17 de juny passat, quan va tenir lloc l’acte de constitució de l’Ajuntament de Vic i va assumir-ne l’alcaldia. Avui només faltava fer efectiu el relleu, en un Patronat que ha comptat amb la presència de la seva antecessora, la presidenta del Parlament de Catalunya, Anna Erra.

Les primeres paraules d’Albert Castells com a president del Patronat de la FUBalmes han estat precisament per a Erra, a qui ha agraït la feina feta els darrers 8 anys. En el seu parlament ha afirmat creure fermament en el model federatiu de la UVic-UCC com un factor clau per a l’èxit i el creixement ordenat de la Universitat, i s’ha compromès a “continuar estrenyent llaços amb tots els territoris que hi estan vinculats” i a reforçar els vincles entre els diferents actors que, d’una manera o altra, formen part del projecte. Respecte a la institució, l’ha definit com un element essencial per a l’equilibri territorial del país i com un agent transformador que “ha ajudat la ciutat de Vic i la comarca d’Osona a ser molt més obertes”. Reconeixent els trets diferencials de la UVic-UCC ha conclòs: “Hem de saber aprofitar tot el que resulta positiu d’aquesta singularitat”.

Per la seva banda, Anna Erra ha assegurat que “ha estat un honor i una responsabilitat” ocupar la presidència del Patronat de la FUBalmes, “un gran repte il·lusionant” i un càrrec en el qual, ha dit, “prens consciència del pes de la història que hi ha darrere el projecte, dels seus antecedents i de tot allò que s’ha aconseguit en els darrers 25 anys”. Del projecte, n’ha destacat “el compromís de totes les persones que en formen part per fer créixer la universitat, com a agent de coneixement i generador d’oportunitats al territori”, i l’aposta pel model de campus ciutat: “Per a nosaltres ha estat una prioritat, convertir la Universitat en un pol d’atracció, però repartit per tota la ciutat”, ha dit. D’entre les fites assolides ha destacat el pacte federatiu amb la FUBages, el 2014, i el projecte de Facultat de Medicina, entre d’altres.

Relleus, també, entre els patrons

Per la seva naturalesa d’iniciativa pública i territorial, 11 dels 47 patrons de la FUBalmes són alcaldes i alcaldesses d’ajuntaments de l’entorn d’influència de la Universitat. Arran de les eleccions municipals del 28 de maig passat, doncs, la reunió del Patronat d’aquest dijous ha estat de relleus i de canvis en aquest grup de patrons, al qual s’han incorporat Arnau Rovira, com a alcalde de Manlleu i en substitució d’Àlex Garrido, que ha assistit a la reunió; Sílvia Orriols, com a alcaldessa de Ripoll, prenent el relleu a Jordi Munell; Jordi Gassió, alcalde de Puigcerdà, reemplaçant Albert Piñeira; Jordi Rotllant, alcalde de Sant Hilari Sacalm, en el lloc de Joan Ramon Veciana, i Jordi Masquef, alcalde de Figueres, rellevant Agnès Lladó. Per contra, es mantenen com a patrons Marc Aloy (Manresa), Alba Barnusell (Granollers), Ivan Sánchez (Berga), Marçal Ortuño (Torelló), Jordi Bruch (Prats de Lluçanès) i Josep Berga (Olot), tot i que aquest darrer encara no ha estat investit alcalde oficialment.

Pendents quedaran els nomenaments de la Presidència del Consell Comarcal d’Osona i de les tres regidories de l’Ajuntament de Vic que formen part del Patronat. El nom d’aquests darrers, que rellevaran Maria Balasch, Susanna Vives i Josep Arimany, es coneixerà quan es faci públic el cartipàs municipal. Arimany, però, ha estat nomenat de nou patró en la sessió plenària d’avui, i ocuparà la vacant que ha deixat Lurdes Baulenas després de complir el seu mandat de quatre anys, així com membre de la Comissió Executiva d’aquest ens.