Noi i noia preparant el robot per competir
FLL a l'Aula Magna
Noi i noia preparant el robot

Aquest dissabte la UVic celebra la 10a edició de la FIRST Lego League

Un any més, i ja en van 10, la UVic torna a acollir la FIRST Lego League, el programa internacional que promou l’interès per l’aprenentatge entre els joves de 6 a 16 anys, convidant-los a participar en un projecte i una competició de ciència i tecnologia. Aquest dissabte al matí, els edificis de Torre dels Frares i de Miramarges de la UVic s’ompliran un altre cop de nois i noies disposats a fer competir els seus robots i presentar els projectes de recerca que han desenvolupat durant el curs.

La modalitat First lego League Challenge, per a nois i noies de 10 a 16 anys, tindrà lloc a l’edifici Torre dels Frares, de les 9 del matí a les 3 de la tarda. En total hi haurà uns 240 participants repartits en 33 equips provinents d’Osona (11), el Vallès Occidental (7), el Bages (2), el Vallès Oriental (2), el Barcelonès (2), Andorra (2), el Berguedà (1) i el Maresme (1). A més de fer tres rondes del joc del robot, els equips també hauran de presentar el seu projecte d’innovació i explicar el disseny del robot davant d’un jurat.

El lema d’enguany gira al voltant del transport i la logística

El lema proposat per a la competició d’enguany és “Cargo connect”, que convida a pensar i reflexionar sobre el transport i la logística, i a explorar maneres de millorar com s’accedeix i es lliuren les mercaderies, fent que totes les comunitats estiguin més connectades. Els tres equips que obtinguin la millor puntuació podran accedir a la final estatal de Torremolinos (Màlaga) el 2 d’abril, que és la que dona el passi a la final de Houston (EUA), que tindrà lloc del 20 al 23 d’abril.

Per altra banda, els infants de 6 a 9 anys participaran en la jornada FIRST Lego League Explore, que tindrà lloc a l’edifici Miramarges també durant tot el matí d’aquest dissabte. A diferència dels més grans, en aquesta categoria no hi ha torneig competitiu, sinó que els equips presenten el robot i el seu projecte davant d’un jurat. En total participaran en aquesta categoria, 250 nens i nenes, en 43 equips de Tona (18), Manlleu (6), Torelló (6), Vic (2), Artés (3), Sant Cugat del Vallès (3), Matadepera (2), Llinars del Vallès (1), Badia del Vallès (1) i Vilassar de Mar (1).

Per tal que l’organització del torneig funcioni com un rellotge caldrà la participació d’un gran equip de voluntaris, format per 34 jutges, 12 àrbitres i fins a la cinquantena llarga de persones que faran tasques d’acompanyament dels equips, de logística i de circulació, per procurar que el moviment dels equips sigui tan fluid com sigui possible. La gran majoria d’aquests voluntaris són estudiants, professorat i personal d’administració i serveis.

Un any més, el torneig compta amb la participació del 9TV, que retransmetrà la competició durant tot el matí, en un programa en directe que inclourà entrevistes, retransmissions dels tornejos i presentacions de projectes, així com les cerimònies de lliurament de medalles i premis del final de la jornada, que es portaran a terme al pati central de l’Edifici Torre dels Frares.

Enguany les competicions de la FIRST Lego League són gestionades en l’àmbit estatal per l’Asociación Ingeniera Soy i en l’àmbit local es compta amb la col·laboració d’Elausa, Casa Tarradellas, Goufone, Isern, Divasa-Farmavic, Seidor, JCM Technologies, El9Nou i l’Ajuntament de Vic.